sobota 25. listopadu 2017

Recenze: Strom lží

410
Vydání: Omega, 2017
Faith vždy obdivovala a zbožňovala svého otce, jednoho z nejslavnějších přírodovědců své doby. A stejně jako otec vždy milovala vědu. Skandál však přinutil její rodinu opustit rodný Kent a uchýlit se na maličký ostrůvek Vane. Faith se ocitá ve zcela cizím prostředí s neznámými lidmi, kteří navíc nejsou ani jí, ani její rodině vůbec nakloněni. Ale to není to nejhorší…
Když její otec za záhadných okolností zahyne, Faith zjišťuje, že nikdo nemá v úmyslu vyšetřit, co se doopravdy stalo. V otcových dokumentech je však stopa: zmínka o tajemné rostlině, která má moc odměňovat lež pravdou. Faith je sama, nemá žádné spojence. Musí tedy využít jedinou možnost, kterou má - Strom lží. Musí lhát, aby odhalila pravdu.

HODNOCENÍ:★★★★

Strom, který vás za lež odmění pravdou.
Strom, který vám může dát tajemství, jaká nezná nikdo jiný a odhalí všechny záhady světa.
To je Strom lží, pro který se zabíjí.

Čtrnáctiletá Faith vždy obdivovala svého otce, který je uznávaným přírodovědcem. Jenže kolem její rodiny se teď stahují mračna pomluv. Lidé si šeptají, že její otec je podvodník. Rodina se proto stěhuje z Kentu na maličký ostrůvek Vane, kde má její otec reverend Sunderly vést vykopávky. Faith po něm zdědila lásku k vědě, přírodě a velkou zvídavost. A ta se jí teď bude hodit, ačkoliv to ještě netuší.

Krátce po příjezdu se ukáže, že drby se již rozšířili i do tohoto zapadlého koutku světa. Místní obyvatelé se na její rodinu dívají skrz prsty a chovají se nepřátelsky. Vše vyvrcholí v okamžiku, kdy její otec za záhadných okolností zemře. Všichni jeho smrt odsoudí jako zbabělou sebevraždu. Faith však věří, že šlo o vraždu a s nejasnými odpověďmi se nespokojí. Je odhodlaná zjistit, co se otci stalo. Brzy narazí na stopu, která vše změní. V otcových denících najde zmínku o tajemné rostlině, která se živí lží a plodí hořké ovoce pravdy. Legendární strom lživosti roste jako liána a rozpíná se ve tmě. Pokud mu pošeptáte lež, odmění vás pravdou. A čím více lidí lži uvěří, tím větší tajemství vám strom odhalí. Faith doufá, že jí tajemný strom pomůže rozluštit okolnosti otcovi smrti. Podaří se jí odhalit vraha?

Strom lží je kniha, která vás zavede až na samou hranici vědy a fantazie. Příběh v sobě totiž kombinuje spoustu originálních témat. Mystika se střetává s racionální vědou a víra kolísá když dojde na objevení legendárního stromu. Jako třešnička na dortu je tu ještě Faith a její touha být vědkyní, což je věc v 19. století naprosto neslýchaná. V tomhle období vládne představa, že ženy jsou pouhým módním doplňkem manžela a netoulají se myšlenkami u rostlin, zkamenělin a vykopávek. Faith z této rovnice vybočuje a svoji inteligenci musí skrývat.

Právě pro její chytrost si Faith snadno oblíbíte. Při pátrání po vrahovi konečně může použít veškeré své schopnosti. Její lži brzy začnou žít vlastním životem. V tom spočívá další krásná metafora v této knize. Autorka ukazuje, že stačí rozšířit jen střípek lži a fantazie lidí už si zbývající obraz vyplní. Strom lží je vlastně originálních přirovnání a nápadů doslova plný. Moc se mi líbila hlavní myšlenka - strom, který se rozpíná ve tmě a roste ze lží, přetvářky a pomluv. Celá atmosféra knihy je mírně ponurá a tajemná.

Autorka má i zajímavý styl vyprávění. Má bohatou slovní zásobu a dokáže příběhu vdechnout život. Možná kvůli netradičnímu poetickému stylu psaní jsem se nemohla zpočátku začíst. Nahrává tomu i fakt, že něco pořádného se začne dít až v půlce knihy. Autorka mezitím kouzlí se slovy a připravuje si semínka příběhu. Strom lží však klíčí pomalu a plodit ovoce toho pravého čtenářského vzrušení začne až ve své druhé polovině.

I přes vlažný začátek má Strom lží potenciál okouzlit rozmanitou skupinu čtenářů. Kombinuje v sobě historický román, mystiku i detektivní zápletku. Pokud však více tíhnete k akčním detektivkám nebo se domníváte, že jde o young adult fantasy, jste vedle jak ta jedle. Tahle kniha vám nedopřeje prudké návaly adrenalinu. Strom lží na vás zapůsobí spíše skrz svoji brilantní hlubší myšlenku a originalitu.

Za poskytnutí recenzního výtisku  děkuji:
 Logo
Knihu lze zakoupit na Knihy Dobrovský.