neděle 9. července 2017

Recenze: Všichni ptáci na nebi

Všichni ptáci na nebiAutor: Charlie Jane Anderson
423
Vydání: Host, 2017
Poté, co se na střední škole cesty Patricie Delfineové a Laurence Armsteada rozdělily, ani jeden z nich nečekal, že toho druhého ještě někdy uvidí. Koneckonců, když jeden získá magické schopnosti a druhý vynalezne dvouvteřinový stroj času, nejspíš je to nutné.
Ale teď jsou oba dospělí a planeta kolem nich se rozpadá. Laurence je konstruktérský génius pracující se skupinou, která si klade za cíl odvrátit katastrofu prostřednictvím technologických zásahů do globálního klimatu. Patricia je absolventkou Eltisleyského labyrintu, tajné akademie pro magicky nadané z celého světa, a spolu s dalšími mágy se snaží bojovat proti stále rostoucímu množství nemocí ve světě. Nemají ani tušení, že něco většího než oni sami, co začalo před lety v jejich dětství, je odhodláno svést je dohromady - aby zachránili svět, nebo jej ponořili do nové doby temna.

HODNOCENÍ:★★

Svět na pokraji zkázy. Jeho osud mají v rukou Laurence a Patricia. Geniální vědátor a nadaná čarodějka. Dva přátelé s neobvyklými dary. Mohou se jejich osudy proplétat nebo jsou odsouzeni k tomu stát navždy na opačných stranách? Všichni ptáci na nebi slibují jedinečný magický zážitek ze čtení o lásce, přátelství a záchraně světa.

Patricia Delfinová je čarodějka. Rozumí řeči zvířat a dřímá v ní daleko větší kouzelná síla, jen ji probudit. Laurence si vyrobil stroj času a právě pracuje na sestrojení umělé inteligence. Oba jsou na střední škole outsidery a proto je to táhne k sobě. Brzy mezi nimi vznikne přátelství. Každý je však nadaný jedinečným darem a jejich cesty se jednoho dne musí nevyhnutelně rozdělit. Patricii čeká studium na čarodějnické akademii a z Laurence se stane vynálezce, což znamená konec vzájemného přátelství. V budoucnosti se však znovu setkají.

Patricie je nyní absolventkou čarodějnické školy a spolu s dalšími mágy se snaží bojovat proti nemocem, katastrofám a zlu, které vidí v každodenním životě. Laurence je geniální konstruktér nejmodernějších technologií. Svět okolo nich se ovšem hroutí pod přívalem katastrof. Budou spolu bojovat za jeho záchranu? Nebo budou stát na opačných stranách ? A může vůbec být technologie v souladu s přírodou?

Všichni ptáci na nebi jsou dílem americké spisovatelky Charlie Jane Andersové. Podle anotace se kniha zdá, jako to nejlepší, co se v poslední době na fantasy scéně urodilo. Velká očekávání a sen o kouzelném příběhu se však brzy rozplynou. Sotva knihu otevřete, vaše očekávání se rozletí, jako ptáci na nebi a s každou další stránkou odlétají dál a dál. Čeká vás totiž lehké rozčarování, že kniha je úplně jiná, než jakou si ji představujete.

Příběh začíná ve chvíli, kdy jsou hlavní hrdinové ještě malé děti a postupně ukazuje jejich cestu životem až do doby, kdy jsou dospělí. Spolu s nimi se vyvíjí i styl psaní. Zpočátku kniha vypadá jako pohádka. V této fázi má příběh kouzelnou atmosféru. Časem však zajede do nudných kolejí a  kouzlo se vytratí. Autorka měla skvělý nápad a dobře našlápnuto, ale odbočila špatným směrem. Nakonec je kniha spíše o šikaně na střední, než o magii. Děj se odvíjí pomalu, charaktery postav jsou ploché a málo uvěřitelné. Dalším zádrhelem je hlavní téma celé knihy. Magie versus technologie, lákavé téma, které je však nedomyšlené. Magie není běžnou součástí světa, přesto když začnou z nebe padat trakaře, nikdo se tomu nediví. Knize chybí nějaké uvěřitelné pozadí a vysvětlení.

Všichni ptáci na nebi staví na originálním nápadu. Propojení lásky, sci-fi, fantasy a linky o ochraně přírody, je jedinečná kombinace. Je z toho cítit potenciál a velké možnosti, jak rozjet čarokrásný a silný příběh. Kniha má být pokusem o epickou pohádku s kapkou filosofie. To se podařilo, ovšem na úkor čtivosti, zábavy a chytlavosti. Asi jako kdybyste ze stavebních kamenů Karlova mostu postavili jen zahradní skalku a vyplýtvali všechen potenciál. A ani zajímavá témata jako příroda versus technologie, přátelství nebo láska, to nezachrání. Styl psaní je přemýšlivý, kniha má hloubku, ale pro běžného čtenáře je docela záhadným a uvnitř dutým oříškem.

Přesto nelze o knize mluvit jen negativně. Má řadu příznivců, nádech jedinečnosti a hlubší poselství skryté mezi řádky. Než se pustíte do čtení, doporučuji se však připravit na to, že Všichni ptáci na nebi se nedají zařadit do nějaké žánrové škatulky. Nejblíže mají k magickému realismu. Pokud se vám líbilo Podivuhodné soužení Avy Lavender nebo Miniaturista, možná vás tato kniha ohromí více.