úterý 16. května 2017

Recenze: Nové Pompeje

Autor: Daniel Godfrey
361
Vydání: Omega, 2017
Ve snaze najít obnovitelné zdroje energie učiní vědci nebezpečný objev: možnost transportovat hmotu z dávné minulosti. Jejich největším tajemstvím jsou Nové Pompeje, replika města plná Římanů z doby tři minuty před zničujícím výbuchem sopky Vesuv.

Nick Houghton neví, proč si jej společnost vybrala jako historického poradce. On je prostě nadšený, že tu práci dostal. Dokud nenarazí na záhadné okolnosti kolem osudu svého předchůdce. Dokud si neuvědomí, že společnost má více tajemství, než se domnívají i ti nejbláznivější tvůrci konspiračních teorií. Dokud si neuvědomí, že své "zajatce" z dávné minulosti velmi podcenili..
.
Cestování časem se stalo realitou. Tedy ne tak úplně, technologie umožňují jen přenos hmoty z daleké minulosti do současnosti. Ale i to otevírá spoustu možností. Můžete si založit zoo pravěkých tvorů, zachránit před pádem letadla lidi přenesením do budoucnosti nebo si postavit dokonalou repliku Pompejí. S pravými Římany zachráněnými před smrtí v popelu.

Gladiátorské zápasy. Studium historie. Nové Pompeje jsou esem v rukávu společnosti Novus Part, která disponuje kontroverzní technologií pro přesun hmoty z minulosti. Nové Pompeje jsou přísně střeženým tajemstvím a budoucí atrakcí pro turisty. Replika města postavená podle pozůstatků Pompejí, do které byli přeneseni v čase Římané těsně předtím, než je měla pohřbít láva a popel. Na místo teď přijíždí nový historický poradce společnosti Nick Houghton, který vůbec netuší, proč si pro tuto práci vybrali zrovna jeho. S nadšením se však pouští do svého úkolu - odhalit, jestli ve městě vše funguje bezchybně. Brzy však přijde na to, že Nové Pompeje nejsou ani zdaleka nevinný nápad. Římané jsou chytřejší, než se zdá. Jak jim vysvětlit, že přežili výbuch sopky, jejich moře zmizelo , kuřata jsou najednou větší a mrkev barevnější?

Navíc tu jsou podezřelé okolnosti okolo odchodu jeho předchůdce a zneklidňující šeptanda o tom, že Novus part si hraje minulostí více, než přiznává. Záhadná zmizení lidí z ulic, časové paradoxy a spousta dalších tajemství, které už musíte rozluštit sami po přečtení této knihy.

Nové Pompeje je těžké zařadit do jednoho žánru. Mají v sobě něco ze sci-fi, trochu z historie a navíc jsou prosycené konspiračními teoriemi. Hlavní téma je však jasné - cestování časem. Autor Daniel Godfrey namíchal dokonalé ingredience - napětí thrilleru, strhující zápletku a originální nápad. Podle mě je to velmi zdařilá kombinace. Kniha mi částečně připomíná vynikající Let 305, který má také prvky sci-fi. Podobná témata já zkrátka můžu a to se znovu prokázalo i u Nových Pompejí.

Začátek je pozvolný, dá vám čas nabrat dech, než se příběh rozjede na plné obrátky. V prvních kapitolách se seznámíte se sympatickým Nickem a Kirsten, dívkou, která je lapená v síti času. Nejdříve vůbec netušíte, co obě postavy spojuje, ale postupně vám kniha odhalí svá tajemství. Čeká vás vzrušující a provokující čtení se spoustou intrik a tajemství. Rychlý, akční příběh, odhalování tajů starověkých Pompejí a to, jak se Římané vyrovnávají s dvoutisíciletým časovým skokem, vás bude zkrátka bavit.

V knize ožívají Pompeje v celé své kráse i spolu s řadou otázek o tom, jak bezpečné je hrát si s časovou osou. Měla by mít soukromá společnost k dispozici technologie, které mohou ovlivňovat minulost? A kam až může vést lidská touha po moci? Nečekejte ani konec dobrý, všechno dobré. V tomto případě má kniha velké finále, které však končí otevřeně. A právě závěr je důvod, proč si kniha vysloužila o jednu hvězdičku méně. Na konci se celý ten propletenec tajemství rozmotává, vše do sebe zapadá, ale je to zamotané a tak se vyplatí opravdu dávat pozor. Občas jsme si musela stránku přečíst dvakrát, aby mi něco neuniklo a trochu se mi u toho kouřilo z hlavy.

Přesto jsou Nové Pompeje zdařilé a mají určitý výbušný potenciál. Snadno vás pohltí, jako Vesuv kdysi Pompeje. V tomhle případě se však na rozdíl od Pompejanů, necháte pohltit opravdu rádi.

Za recenzní výtisk knihy Nové Pompeje děkuji nakladatelství Omega.