pondělí 8. května 2017

Recenze: Dřív než ji najde

Autor: Michael Kardos
368
Vydání: Mystery Press, 2017
Obyvatelé městečka Silver Bay ten příběh dobře znají: jednoho nedělního večera roku 1991 uspořádal Ramsey Miller večírek a potom zavraždil svou krásnou ženu a tříletou dceru. Všichni se ale mýlí. Dcera unikla. Teď jí bude osmnáct a má plné zuby života v utajení. Posledních patnáct let se v rámci programu na ochranu svědků pod jménem Melanie Denisonová skrývala v malém městě v Západní Virginii - její otec totiž nebyl nikdy dopaden…

Nyní je  Melanie deset týdnů těhotná a nechce, aby se její dítě muselo schovávat jako ona. Vzepře se svým opatrovníkům a vezme věci do vlastních rukou. Melanie se vrací do Silver Bay a doufá, že dokáže to, v čem úřady selhaly: najít svého otce dřív, než on najde ji.

Před pikolou za pikolou, nikdo mě nesmí znát, na schovávanou si musím hrát. Tímto pravidlem se dosud řídila devatenáctiletá Melanie. Posledních patnáct let vedla nenápadný život v programu na ochranu svědků. Žila u své tety a strýce, daleko od moderní civilizace. Bez přátel, bez lásky, jako rybička v akváriu za tlustou vrstvou skla. Skrývala se a nesměla prozradit nic o svém pravém já. Pronásledovaly ji přízraky a neustálý pocit strachu. Hra na schovávanou však teď musí skončit. Je na čase podívat se vrahovi své matky do očí. Melanie musí najít svého otce dřív, než on najde ji...

Poklidný život v městečku Silver Bay před patnácti lety rozvířila otřesná událost. Všichni ten příběh, jako vystřižený z černé kroniky, dobře znají. Jednoho nedělního večera uspořádal Ramsey Miller večírek pro sousedy a pak zavraždil svou ženu a dcerku. Nikdo ale neví, že malá Melanie unikla a vyrostla na bezpečném místě v utajení. Její otec je jí však v patách a chce dokončit to, co před patnácti lety začal. Melanie má ale čekání na to, až zatknou jejího otce, už po krk. Je těhotná a nechce, aby její dítě žilo v kleci, svázané pravidly a obavami o svůj život. Proto se rozhodne vzít věci do vlastních rukou. Podaří se jí vypátrat svého otce a vyhnout se nebezpečí? A jak to všechno vlastně před těmi patnácti lety bylo?

Americký spisovatel Michael Kardos ve své knize Dřív než ji najde naservíroval čtenářům zajímavý thriller s příchutí rodinného dramatu. Na počátku čtení se vše zdá naprosto jasné. Násilnický otec a  Melanie jako nevinná oběť. Jenže pak autor rozehraje svůj příběh a najednou se objevují nové pravdy a odhalení. Nic není tak, jak na první pohled vypadá a zvídavý čtenář si užije pár překvapení.

Příběh je vyprávěn z různých úhlů pohledu a má dvě dějové linie. První se odehrává v současnosti a vypráví ji hlavní hrdinka Melanie. Druhová linie se odehrává v minulosti a je vyprávěna z pohledu jejího otce. Pěkně se tak pošťouráte v minulosti a budete ji číst s napětím, protože víte, že na konci se schyluje k děsivé události. Obě dějové linky tak spoluvytvářejí mozaiku informací, kterou když si poskládáte, zjistíte jak to všechno vlastně bylo.

Kniha staví především na dramatické rodinné tragédii. Dřív než ji najde proto není  dech-beroucí thriller, při kterém se vám budou ježit chlupy na rukou. A to je tak trochu škoda. Tempo je pomalé, vláčné a něco přelomového se stane až v samotném závěru knihy. Konec je bleskurychlý, tak trochu klišoidní a kniha s takto zajímavou zápletkou by si zasloužila velkolepější finále. Knize schází potřebná dávka napětí a jiskra, která vás přinutí u dobrého thrilleru sedět až do rána. Na emoce vám příliš nezahraje, na nervy nezabrnká, zkrátka přejde jako dešťová přeháňka a nic moc ve vás nezanechá.

Čtenáři, kteří hltají kriminálku Miami a akční thrillery, budou zklamaní. Přestřelky, vášnivé scény nebo jiný adrenalin tu nehledejte. Dřív než ji najde nabízí spíše vzrušení z odhalování. Pokud máte rádi knihy postavené na psychologii postav, ve kterých bloudíte v labyrintu lží, pravdy a na konci vás čeká překvapení, jste na správné adrese