čtvrtek 17. listopadu 2016

Recenze: Pomsta a rozbřesk

Výsledek obrázku pro pomst a rozbřeskAutor: Renée Ahdieh
Počet stran: 400
Vydání: CooBoo, 2016
Anotace: V zemi Chorásán si násilnický kalif Chálid každou noc bere novou dívku a za každého rozbřesku ji nechává oběsit na hedvábném provazu. Když se šestnáctiletá Šíva stane jeho obětí, rozhodne se její nejlepší přítelkyně Šeherezáda, že se pomstí, a dobrovolně se stane jeho další ženou. Šeherezáda je nejen odhodlaná zůstat naživu, ale ukončit hrůzovládu kalifa jednou provždy. V tomto napínavém převyprávění Tisíce a jedné noci okouzluje Šeherezáda noc za nocí kalifa svými příběhy, a získává tak další dny života. Ale jestli je Chálid doopravdy takové monstrum, jak je potom možné, že se do něj Šeherezáda zamiluje? A znamená v tomto světě plném tajemství láska vůbec něco?

HODNOCENÍ:  ★★★★

Vstupte do světa Tisíce a jedné noci.

Šeherezáda je novou nevěstou kalifa Chálida, vládce země Chorásánu. Čeká na ni překrásný palác, skvostné šaty a rozmazlování od sloužících. Ovšem jen do rána. Až přijde rozbřesk, Šeherezáda zemře, uškrcená hedvábným provazem, stejně jako desítky dívek před ní.

Dožiju se zítřejšího západu slunce. Jen si nemysli. Přísahám, že se dožiju tolika západů slunce, kolik bude potřeba. A pak tě zabiju. Vlastníma rukama.

Krutý kalif Chálid již připravil o život spoustu mladých dívek. Šeherezáda má být další na řadě, ale je připravená. Do paláce přišla dobrovolně, odhodlaná pomstít smrt své kamarádky Šívy a zastavit bezdůvodné vraždění jednou provždy. Aby zůstala naživu, vypráví Chálidovi každou noc příběhy, kterým nedokáže odolat. Zatímco hledá jeho slabiny, zjišťuje, že kalif vůbec není tak bezohledný, jako si myslela. Pod chladnou maskou se skrývá nešťastný král, který má spoustu tajemství. Šeherezáda se mu dostává pod kůži a on i jí. Místo pomsty mezi nimi najednou klíčí úplně jiné city. Může ho Šeherezáda milovat ? A proč kalif své manželky zabíjel? Jeho tajemství čekají na odhalení...

Pomsta a rozbřesk je převyprávěním Pohádek tisíce a jedné noci. Přenese vás do Chorásanu, orientálního království, plného slunce a pouště, provoněného vůní citrusů a okořeněného špetkou magie. Ano, magie nemůže chybět ani v této knize i když má jen menší roli. Jako kouzlo však působí samotná kniha, která jako by vás opravdu přenesla přímo do Chálidova paláce.

Možná Příběh tisíce a jedné noci znáte, ale tady uvidíte, že všechno mohlo být úplně jinak. Hlavní zápletka je krapet průhledná a i když je kalif jedna velká záhada, možná brzy odhalíte, co za tím vězí. Já jsem byla na správné stopě zjištění, proč vraždí své ženy, již po prvních pár kapitolách. Naštěstí autorka píše čtivě, poutavě a výborně zvládá i popisy prostředí. Drobné potíže se čtením však můžete mít na začátku, než si zvyknete na nevšední jména a zorientujete se.

Jak jste se už určitě dovtípili, v knize najdete i romantiku. Hlavní hrdinka Šeherezáda však neztrácí své odhodlání a kalifovi nepodlehne snadno. Je tvrdohlavá a s pořádně proříznutou pusou. Součástí knihy je i milostný trojúhelník. Do všeho se ještě připlete Tárik, Šeherezádin přítel z dětství, který kuje i svoje vlastní pikle. Láska má v příběhu důležitou roli, ale není tím jediným, co se v knize řeší. Pomsta a rozbřesk tedy rozhodně nepřipomíná nekonečnou tureckou telenovelu.

Pro mě to bylo druhé setkání s retellingem. S tím předchozím, knihou Dvůr trnů a růží, se může téměř rovnat. Pomsta a rozbřesk se četla se jedna báseň a především měla nádech exotiky a originality. Zaručeně vás vtáhne do děje a brzy jí budete okouzleni, jako samotný kalif. Nedokážete nechat rozečtený nedokončený příběh a nejspíš ji budete číst až do rozbřesku. Bohužel, pokračování hned další noc nebude. Musíme si na něj počkat trochu déle a mezitím rozdýchávat otevřený konec prvního dílu.

Za recenzní výtisk děkuji :