pondělí 10. října 2016

Recenze: Neslyšno


Výsledek obrázku pro neslyšnoAutor: Richelle Mead
Počet stran: 248
Vydání: Domino, 2016
Anotace:
Ve světě bez zvuku slyší jedna dívka, jak ji cosi volá… Dívka jménem Fej žije v horské vesnici, kterou sesuvy kamení zcela odřízly od světa. Přežití vesničanů zajišťuje jediné lano, po němž jim přes zrádné skalní stěny posílají jídlo lidé z údolního království. Naprostá závislost není však to jediné, co Fejinu vesnici sužuje: kam až paměť sahá, zdejší lidé neslyší. Jako by takovéto prokletí nestačilo, začínají nyní ztrácet i zrak. Také zásilky jídla přicházející lanovkou se začínají tenčit... Nadcházejí časy zkázy; obyvatelům horské vsi hrozí tichá temnota a smrt hladem. Pak ale jedné noci probudí Fej drásavý hluk. Vedena zvuky, něčím do té doby naprosto neznámým, se Fej vydává na velkolepou výpravu - sestupuje po nebezpečně strmé hoře do tajemného království Pej-kuo, kde nalezne neuvěřitelnou pravdu o své vesnici i lásku, která ji navždy změní život.

HODNOCENÍ: ★★★★

Fej žije na vrcholku hory v malé vesnici, kterou sesuvy půdy úplně oddělily od okolního světa. Jediným spojením se světem pod horou je lano, po kterém jim výměnou za vytěžené drahé kovy posílají jídlo. Takto žijí vesničané již po generace a trápí je nejen nedostatek jídla, ale i hluchota. Jeden po druhém přišli všichni o sluch. A nyní přicházejí i o zrak. Jejich budoucnost je nejistá a nadcházejí těžké časy.

Jednoho dne však Fej probudí podivný zvuk. Jako jediné se jí sluch zázračně vrátil. Díky tomu má šanci na únik. Spolu s přítelem Li Wejem se vydávají na nebezpečnou výbavu, aby přišli na kloub celé záležitosti s hluchotou a slepotou. Slézáním strmých stěn hory však jejich výprava ani zdaleka nekončí. Dole je čekají další nebezpečí a lidé, kteří jim nejsou příliš příznivě nakloněni. Podaří se Fej změnit osud vesničanů, kteří jsou jinak odsouzeni k přežívání v tichu a temnotě?
 
Srdce se mi divoce rozbuší, protože mi dochází, co to znamená. Vnímám, když se srazí dva předměty. Reagují na to moje uši. Je to skoro stejné jako to, co se píše ve starých textech, jako když lidé popisují
....zvuk.

Neslyšno je další knihou od Richelle Mead, která patří mezi mé oblíbené autorky. Její Vampýrskou akademii si nemůžu vynachválit, proto jsem byla velmi zvědavá na Neslyšno, které je jakousi moderní verzí čínské pohádky. Jak se asi povedl příběh zasazený v netradičních kulisách asijské mytologie?

S něčím se autorka vypořádala lépe, s něčím hůře. Samotný příběh vás zavede do horské vesnice, která připomíná  dystopickou společnost. Dělí se na dvě kasty - umělce, jako je Fej, kteří zaznamenávají události a horníky, kteří pracují v dolech.

Příběh se rozbíhá pomalu, popis vesnice zabere spoustu místa. Zajímavější vše začne být poté, co se hlavní postavy dostanou do údolí. Tady se konečně setkáte s akcí a kniha dostane trochu té pomyslné šťávy. 

Originality však má kniha na rozdávání. Čínská mytologie, znaková řeč a především popis zvuku. Jak popsat zvuk, který jste nikdy neslyšeli? S tím se autorka vypořádala obdivuhodně. Navíc tu máme zajímavý nápad a sympatické hlavní hrdiny. Neslyšno by však k dokonalosti potřebovalo pár desítek stran navíc, aby z něj byl plnohodnotný příběh. Jiní autoři by ho dokázali naporcovat na kousíčky, protáhnout a udělat z něj klidně celou trilogii. Uspěchaný je i závěr, kde se do celkem reálného příběhu najednou připlete magie. Autorka úplně nevyužila potenciál příběhu a ten tak oproti jiným jejím knihám působí trochu nedotaženě.

I když má kniha svoje negativa, přesto šlo o zábavné čtení. Byla to jednoduchá a krátká jednohubka, která vám ukáže zase trochu jiný pohled na svět. Takže slyšte, slyšte, Neslyšno je v podstatě skvělé, jen od něj neočekávejte zázraky.

9 komentářů:

  1. Me se kniha hodne libila. Ctiva a originalni :)
    Beauty of pink / Soutěž

    OdpovědětVymazat
  2. Narozdiel od Upírskej akadémie sa táto kniha nedočkala takého veľkého proma. Zaznamenala som, že vyšla, no veľa som o nej nepočula. Neznie to zle, čiže možno sa po nej aj pozriem :)

    OdpovědětVymazat
  3. Já byla z téhle knihy docela zklamaná, ale jsem ráda, že se ti Neslyšno líbilo víc než mně :)

    OdpovědětVymazat
  4. Od Richelle jsem četla jen VA, která se stala mou srdcovkou, takže určitě plánuji všechny její knihy :)
    Skvělá recenze :)

    OdpovědětVymazat
  5. O knihe som veľa počula a chcem si ju prečítať, len som sa k nej akosi ešte nedostala. Od autorky sa mi však páčia jej knihy či už VA alebo Sukuba a dúfam, že sa mi zapáči aj táto :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Vampire Academy zbožňuju, takže jsem připravená číst naprosto cokoli, co Richelle vydá (minimálně v rámci YA). Neslyšno mě překvapilo tím, jak je krátké, ale určitě se k němu dostanu :)

    OdpovědětVymazat
  7. Fantasy knihy moc nemusím, ale Tvá recenze se mi líbí. :)

    http://gingerani.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  8. Na knihu jsem chystala, ale úplně mi vypadla z hlavy! Ještě, žes mi jí připomněla :)

    OdpovědětVymazat
  9. Ell: Před nějakou dobou jsem na Neslyšno narazila, ale úplně jsem na to zapomněla :) Díky, žes mi ho touhle povedenou recenzí zase připomněla!

    OdpovědětVymazat