neděle 11. září 2016

Recenze: Nalehko

Výsledek obrázku pro nalehko knihaAutor: Clara Bensen
Počet stran: 213
Vydání: Metafora, 2016
Anotace: Minimalistický příběh o lásce a putování...
Dva lidé, tři týdny, osm zemí a žádná zavazadla. Svérázná americká dvojice vyráží na neuvěřitelnou cestu. Žádné plány, žádné hotely a žádná zavazadla. A žádné šaty na převlečení. On má jen to, co se mu vejde do kapes, ona si bere kabelku. Ona je Clara, životní krizí trochu pošramocená mladá dáma, on je Jeff, profesor, který si libuje v šílených oděvech a v rámci experimentu se například pokoušel bydlet v kontejneru. Poznali se na internetové seznamce. A pak si šli koupit letenku. Pro začátek do Istanbulu...

HODNOCENÍ: ★★★+

Když stojíte na letišti bez zavazadel, je to jako sen, ve kterém jdete na večírek a zjistíte, že jste jediná, kdo je tam docela bez šatů. Cítila jsem se jako nahá.

Clara a Jeff se seznámili na internetové seznamce. On je univerzitní profesor, který rád experimentuje - bydlí v kontejneru, nepotřebuje majetek a cestuje nalehko. Co si pod nalehko představit? To brzy pozná Clara, která se s ním vydá na neobvyklou cestu.

Letenka tam a po třech týdnech zpátky. Mezitím žádné plány, hotely a především žádné těžké kufry. Oba si berou pouze své šaty a to co poberou do kapes. Jako novodobí tuláci pak cestují bez jasného směru a vize napříč Evropou. Z počátku šílený nápad, se brzy ukáže jako ještě šílenější, ale oba zažijí jedinečnou dovolenou. Objevují neobyčejná místa, poznávají místní obyvatele a kulturu, nocují na gauči u náhodných hostitelů a zažijí spoustu humorných příhod, jako když třeba suší trenky v řeckém Parthenonu. Na své cestě se vzájemně poznávají a když se pak vracejí, vezou si domů něco víc než jen suvenýry...

"Vy cestujete bez kufrů?"
 "Ano bez kufrů." Jeff pyšně ukázal na mě: žádný kufr u nohou, žádná taška na zip, žádný batoh. Jen jedna malá kabelka s pasem a toaletními potřebami.
 Žena za přepážkou pochybovačně zvedla obočí, jako kdyby se chtěla otázat - myslí to vážně?
"Ujišťuji vás, že mluví pravdu." prohlásila jsem. "To je vše, co na 21 dní máme."
"Proboha." byla stejně zděšená, jako kdybych jí řekla, že o víkendech tančím u tyče nahoře bez.

Snili jste někdy o cestování, kdy jenom píchnete prstem do mapy na vytoužené místo a za chvíli už budete na cestě? O tom, že se vydáte na cestu z bodu A do bodu B, aniž by jste tušili, jak se tam dostanete, kde budete spát a sebou nebudete mít skoro nic? Jenom své šaty a zubní kartáček? Cestování nalehko, osvobozující záležitost pro všechny dobrodruhy, si můžete vyzkoušet prostřednictvím této knihy.

Nalehko je ideální čtení na léto. Lepší knihu, která vás inspiruje k cestování těžko najdete. Kombinuje v sobě cestopis, román a špetku humoru.  Podle popisu jsem čekala vtipné vyprávění z dovolené. Autorka však píše stručně a místo vtipu v knize najdete spíše filosofii. Clara má za sebou menší psychické lapálie a existenční krize. Hlavní hrdinka celkově ráda objasňuje neobjasnitelné a občas mluví v hádankách. To není nic špatného, kniha má aspoň hlubší rozměr. Střídá se totiž vyprávění z pohledu Cary v současnosti a v minulosti. Naopak Jeff je velký volnomyšlenkář a tak trochu trpí strachem z toho, že by mohl být něčím svázaný.

Jediná výtka, kterou vůči knize mám tedy souvisí s tím, že jsem zkrátka dostala něco jiného, než jsem očekávala. Škrtněte si kolonku humorný cestopis, a knihu přeřaďte do psychologického cestopisu. Je to tak trochu i cesta za poznáním vlastního nitra. Jinak mě ale čtení o nezvyklém cestování a atraktivních místech velmi bavilo. Romantická linka je tu lehká, nenucená, o tom, jak se dvě mírně podivínské duše hledali, až se našli. Při čtení knihy se zasmějete a budete se cítit svobodně, jako kdyby jste sami právě cestovali nalehko. A jestli ve vás dřímá duše cestovatele, tohle čtení ji jistě probudí.

Za recenzní výtisk velmi děkuji nakladatelství Metafora. Knihu lze zakoupit zde.