sobota 26. března 2016

Recenze: Pátá vlna


Autor: Rick Yancey
Počet stran: 448
Nakladatelství: Baronet, 2014
Anotace:
Po první vlně zůstala pouze tma. Druhé vlně unikli jen ti šťastnější. A třetí vlnu přežili ti, kterým štěstí uniklo. Po čtvrté vlně platí jediné pravidlo: nevěř nikomu. Teď se blíží vlna pátá a po opuštěné dálnici prchá Cassie před Jinými, bytostmi, které jako lidé pouze vypadají. Jiní se potulují krajinou a zabíjejí na potkání; rozprášili poslední přeživší pozemšťany. Cassie věří tomu, že kdo zůstane sám, ten přežije. Pak se však setká s okouzlujícím a tajemným Evanem Walkerem, jenž je možná její jedinou nadějí na záchranu jejího bratra - nebo dokonce jí samotné. Cassie si musí vybrat: mezi důvěrou a beznadějí, mezi vzdorem a kapitulací, mezi životem a smrtí. Vzdát se, nebo se sebrat a jít dál.


HODNOCENÍ: ★★★★

První vlna - Tma
Druhá vlna - Destrukce
Třetí vlna - Nákaza
Čtvrtá vlna - Invaze

Cassie ztratila všechno v den, kdy se na naší oběžné dráze objevila mateřská loď. Byl to začátek konce. Mimozemšťané, Jiní, si přišli pro naši planetu. Nekonal se žádný happyend podle vzoru katastrofických filmů. Zapomeňte na létající talíře, zelené mužíčky, obrovské stroje chrlící smrtící paprsky a epické bitvy se stíhačkami. Pravda je, že jakmile nás našli, byl s námi amen..

Nejdřív přišla tma. Druhá vlna spláchla vše na pobřeží. Smrtelný virus přežila jen hrstka lidí. Jednou z přeživších je i Cassie. Možná je posledním člověkem na Zemi, ale musí přežít a splnit slib, který dala. Musí se pokusit najít svého malého brášku Sama. Nebude to mít ale jednoduché, všude číhá nebezpečí a nikomu se nedá věřit. Jiní jsou mezi námi a chtějí nás vyhladit. Všechny do jednoho. Jak poznat, kdo je přítel a kdo nepřítel?

 Viděli jste je snad stokrát. Vždycky se snesou ve svých létajících talířích nad Tokyo nebo New York, nebo pochodují krajinou v obrovských strojích, které vypadají jako mechaničtí pavouci, a vyhazují vše kolem do povětří. A pokaždé, opravdu pokaždé se lidstvo spojí aby vetřelce porazilo. Taková blbost. Je to asi jako kdyby šváb vypracoval plán, jak rozdrtit botu, která na něj dopadne.

Příběh je vyprávěn střídavě z pohledu tří hlavních postav. Cassie hledá svého brášku, kterého odvezli do vojenského tábora. Shodou okolností se ve stejném táboře účastní tvrdého výcviku i Ben, přezdívaný Zombie. Poslední důležitou postavou je tajemný Evan. O vaši pozornost tak budou soupeřit hned tři zajímaví hrdinové, jejichž osudy jsou propletené. Jednotlivé dějové linky se skvěle doplňují a ukáží vám mimozemskou invazi z různých úhlů pohledu.

Pátá vlna je akční, strhující a převálcuje vás už od první stránky. Snadno vás vtáhne do děje. Připravte se na to, že kapitola vždy končí v tom nejlepším. Díky tomu je příběh ještě napínavější. I když pár slabších, rozvleklých míst se také našlo.

Nešlo jim o to nás zachránit. A nechtěli nás zotročit nebo nacpat do rezervací. Chtěli nás zabít. Všechny.

Kniha se řadí mezi young adult, ale zároveň to je sci-fi jako vyšitá. Mimozemšťané tu nejsou rozkošní skřítci jako mistr Yoda. Nemají slitování a přesně vědí, jak lidem vzít veškerou naději. Z knihy je cítit mrazivá atmosféra. Vše působí realisticky, takže se možná neubráníte pohledu z okna, jestli náhodou už nahoře neletí mateřská loď.

Cassie jako hlavní hrdinka je tak trochu rozpolcená osobnost. Navenek se tváří jako drsňačka, ale uvnitř je nejistá. Občas mi svým chováním trochu lezla na nervy. Víc mi k srdci přirostli Zombie a Evan. Tihle dva jsou lepší než jakákoliv skautská příručka ,,jak přežít invazi,,. Poradí si téměř se vším.

Dva kluci, jedna dívka. Ano, spočítejte si to. Máme tu tři hlavní hrdiny, takže je jasné, že to bude milostný trojúhelník. Máme tu tedy špetku ode všeho. Trocha lásky, dostatek akce, napětí a překvapení. Velké finále stojí za to, takže hned zatoužíte po dalším dílu.

Od Páté vlny jsem čekala hodně. Má velká očekávání skoro splnila. Avšak jen skoro. Ze začátku jsem byla z rychlého tempa trochu zmatená. Ve výsledku se mi však kniha líbila. Za originální zápletku si autor zaslouží pochvalu a s příběhem si také poradil velmi dobře. Představte si The Walking Dead, nahraďte zombíky mimozemšťany a do toho vypusťte pár teenagerů s M16, kteří se s tím vším musí poprat. Možná to zní jako trochu zvláštní recept, ale u Páté vlny to opravdu funguje.

14 komentářů:

  1. Super recenze! :D Moje očekávání tahle kniha splnila celkově, já osobně si ji nemůžu vynachválit :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu :) Já jsem byla hodně natěšená ze všech pochvalných recenzí, takže jsem čekala trochu víc :) Ale i tak se mi kniha vážně líbila :)

      Vymazat
  2. Pátou vlnu si chci už dlouho přečíst, ale pořád si nejsem jistá, jestli se mi to bude líbit :D
    Double Infinity by Ella

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Za přečtení určitě stojí :) Já jsem asi moc zmlsaný čtenář, čekala jsem od ní o malinko víc :) Ale všichni si ji chválí :)

      Vymazat
  3. Chystám se do kina. :) A díky tvojí pěkné recenzi, se chystám už i na knížku. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky se chystám do kina :) Snad bude film povedený stejně jako knížka :)

      Vymazat
  4. Skvělá recenze! :)
    Také jsem knihu nedávno četla a chyběla mi tam takové to pouto mezi čtenářem a knihou, tak snad to autor v druhém díle napraví :/
    Jsem zvědavá, jestli se to už konečně v dubnu do kin dostane, protože to pořád odkládali. Já na film 100% jdu. Ještě více mě potěšilo obsazení :3 :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsi hezky vystihla :) Knížka je to opravdu dobrá, ale něco mě v ní chybělo k tomu, aby byla dokonalá :) Doufám, že film už znovu neodloží :) Věřím tomu, že se na Pátou vlnu v dubnu konečně podíváme :)

      Vymazat
  5. Na Pátou vlu se chystám v nejbližších dnech, protože chci zajít na film, ale předtím už si přečíst knihu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tohohle pravidla se držím taky :) nejdřív přečíst knížku, až pak se podívat :) Tak přeji hezké čtení :)

      Vymazat
  6. Ach, zas další recenze. Já se asi vážně budu muset dokopat k tomu, abych si knihu přečetla.. Zvlášť, když mě filmová ukázka tak zaujala, že si nejspíše zajdu i na film. :)

    http://boook-planet.webnode.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Knížka za přečtení určitě stojí :) Dej jí šanci :)

      Vymazat
  7. Díky Tvojí recenzi mě kniha dost zaujala, i když mi v těchto příbězích dost vadí ty milostné trojúhelníky, nemusím ani hlavní hrdiny v teen věku... Ale vypadá to docela pěkně, tak třeba se ke knize dostanu :)

    OdpovědětVymazat
  8. Moc jsem od knihy necekala (vzhledem k mym predsudkum k autorum), takze jsem si v konecnem pribeh naplno uzila. Uz aby Patou vlnu promitli i v ceskych kinech, nevim, v cem je zas problem. :D Jinak s tim milostnym trojuhelnikem moc nesouhlasim. Mozna jsem slepa, ale podle me tam nikdo ne... Nevim, jak zformulovat sve myslenky. :D Nedavno jsem docetla 2.dil a Bena Parrishe nahradila ve vypravovani Eso, coz mi trochu vadilo, kdyz vezmu v potaz me nesympatie k ni. Dvojka me opet bavila, akorat kdyby si autor odpustil tendenci vymenit pohled ve chvilich nejvetsiho napeti. :D

    OdpovědětVymazat