pondělí 15. února 2016

Recenze: Jackaby


Autor: William Ritter
Série: Jackaby, 1.díl
Počet stran: 280
Nakladatelství: Host, 2015
Anotace: Abigail Rooková právě přicestovala do Nového Fiddlehamu v Nové Anglii. Píše se rok 1892 a ona potřebuje najít práci. Potkává R. F. Jackabyho, detektiva, který se specializuje na paranormální jevy, a jehož bystré oko si všímá všeho neobvyklého. Abigail má zase jiný dar, dokáže si všímat obyčejných, ale podstatných detailů, takže se na místo Jackabyho asistentky výborně hodí. Hned během svého prvního dne v novém zaměstnání se Abigail ocitne uprostřed napínavého případu: ve městě řádí sériový vrah. Policie je přesvědčená, že se jedná o běžného kriminálníka, ale Jackaby si je jistý, že je to nelidská stvůra, jejíž existenci policie - s výjimkou mladého pohledného detektiva Charlieho Canea - vytrvale popírá.

HODNOCENÍ:★★★★★
Někteří trvají na tom, že je šarlatán. Jiní jej vychvalují jako dar z nebes. Jeho jméno je R.F. Jackaby, detektiv, který se specializuje na paranormální jevy a objasňuje neobjasnitelné. Vidí i to, co ostatním zůstává skryto. Jeho svět se hemží rarachy, vílami a dalšími podivuhodnými tvory. Lehce vás zbaví všech potíží s nadpřirozenem, protože jeho bystrému oku nic neunikne. Snad jen obyčejné, ale podstatné detaily.

Právě proto Jackaby potřebuje asistentku, konkrétně mladou Abigail Rookovou, která právě přicestovala do New Fiddlehamu v Nové Anglii. Abigail nutně potřebuje práci a náhodou se setkává s excentrickým podivínem, detektivem Jackabym. Jelikož je Abigail všímavá a s detektivem se skvěle doplňuje, získá místo jeho asistentky. Hned během prvního dne v novém zaměstnání se Abigail ocitne uprostřed napínavého případu. Ve městě řádí sériový vrah. Stojí před nimi velká výzva. Musí odhalit, kdo nebo co je vrah a zneškodnit jej dříve, než přibudou další oběti.

,,Nevěřím na všechny ty okultní záležitosti. Nevěřím na domácí skřítky, šotky a na Santa Clause. ″
,,Jistě, že ne, to by byla hloupost. Tedy, nemyslím pochopitelně šotky a skřítky, ty jsou skuteční, ale ty nesmysly se Santa Clausem. ″

William Ritter přináší čtenářům příběh plný nadpřirozena, neotřelého humoru a napětí. Ale tou pravou třešničkou na dortu, která dělá tuto knihu jedinečnou, je detektiv R.F. Jackaby. Kam se na něj hrabe Sherlock Holmes, ten nevidí skřítky a další podivné bytosti na každém kroku. Stejně jako jeho jmenovaný knižní předchůdce, i Jackaby nosí stylovou čepici, k případům přistupuje vědecky a ostatní si o něm myslí, že je blázen. A nemůžete se jim divit. Jackaby, soukromý poradce pro nadpřirozené jevy, nosí v kabátu kouzelnou ladičku, na hlavě čepici z vlny sněžného muže, v domě bydlí s duchem a svým předchozím asistentem Douglasem, který je vlivem nešťastné náhody dočasně kačer.

Příběh je vyprávěn z pohledu Abigail. Kromě jí a detektiva, v knize najdete i další zajímavé vedlejší postavy. Jednou z nich je například pomocný detektiv Charlie Cane. Všichni společně se pouštějí do vyšetřování a vůbec netuší, proti čemu stojí. Detektivní zápletka je zajímavá, ale vraha nejspíše odhalíte dříve, než by jste si přáli. Jeho vstup na scénu je poněkud nápadný. Průhlednou a jednoduchou zápletku ovšem plně vyváží charakter detektiva R.F Jackabyho a celková originalita knihy.

Má čapka, slečno Rooková, je vyrobena z vlny jednoho z posledních sněžných mužů, obarvena směsí, kterou namíchala samotná baba Jaga, a upletla mi ji k narozeninám má dobrá přítelkyně Agatha. Agatha je navíc lesní víla a lesní víly se většinou o pletení nezajímají. A teď mi povězte, jestli snad moje čepice není cennější, než kdyby byla z nejjemnějšího hedvábí?

Zapomeňte na potvůrky, které na vás číhají na stránkách obyčejných knih. Upíři, vlkodlaci, víly. Ve světě R.F Jackabyho je najdete také, ale ten je mnohem pestřejší. Uznejte, v kolika knihách najdete leprikóny, trolly a domácí skřítky? A to vše prosím najednou. Svoji velkou roli tu má i duch a jedna kachna.
Pokud vás ještě nenalákala kombinace Sherlocka Holmese, doktora Who a nadpřirozena, kniha na vás vytasí svoji poslední zbraň. A tou je ironie a humor. O vtipné hlášky není nouze. Je prakticky zaručené, že si čtení budete užívat a skvěle se bavit.

"Nenechte se zabásnout!" nabádala jsem ho naléhavě.
"To mi připomíná," řekl Jackaby a zastavil se, "že u mě v kanceláři je sklenice nadepsaná 'kauce'. Kdybyste ode mě do večera nedostala žádnou zprávu, tak ji prostě přineste na stanici v Mason Street, ano? Bývám v první nebo v druhé cele. Budete hodná. Brzy na shledanou!"

Kniha je velmi čtivá, zábavná a čiší z ní atmosféra Nové Anglie v 19. století. Lze ji proto jen doporučit všem milovníkům historické fantasy. A pokud máte v oblibě Sherlocka nebo doktora Who, tato kniha je pro vás takřka nutnost. Je tu velká pravděpodobnost, že vás okouzlí a detektiv Jackaby vám padne přesně do noty.

RECENZE PUBLIKOVÁNA PRO:
http://www.kukatko.cz/clanky/recenze-carovne-divotani/

15 komentářů:

  1. Na tuhle knížku jsme zatím slyšela samou chválu, ale poněkud mylně jsem se domnívala, že se jedná o novodobější obnovu Sherlocka. Soudě podle téhle recenze a několika zmíněných ukázek jsme ale pozměnila názor a myslím, že se ke čtení možná nakonec vážně dostanu - na humor konec konců nedám dopustit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Humor si v knížce opravdu užiješ :) Jackaby je vážně podivín a má takový svůj svět, takže o vtipné situace není nouze :)

      Vymazat
  2. Skvělá recenze! :)
    Nad knihou jsem pořád váhala,ale tvoje recenze mě asi donutí si ji pořídit,protože zní vážně úžasně :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ta to jsem ráda, že jsem tě nalákala :)Knížka za to stojí :) Snad se ti bude líbit, jako mě :)

      Vymazat
  3. Knížka byla skvělá. Už se těším na pokračování :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To já taky :) Druhého dílu se nemůžu dočkat :) Snad bude brzy :)

      Vymazat
  4. Moc hezká recenze, která mě na knihu ihned nalákala :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda :) Mě se kniha líbila moc, snad tě také bude tolik bavit :)

      Vymazat
  5. O téhle knize jsem před nedávnou dobou něco zaslechla a tvá recenze mě jen utvrdila v přesvědčení, že bych se po ní měla co nejdřív porozhlédnout. :)

    www.burrowofthebookworm.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě, neváhej a porozhlédni se :) Tahle knížka si pozornost a čtenáře zaslouží :)

      Vymazat
  6. Momentálně jsem přibližně ve třetině a zatím mě čtení vážně baví, i když přiznám se, že vyloženě nadšená zatím nejsem. Nicméně i když se přirovnáváním ke slavným knihám a seriálům obecně trochu bráním a přijde mi to jako laciné honění popularity, Jackaby fakt působí jako jakýsi kříženec Doctora se Sherlockem :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Začátek je možná trochu vlažný, ale pak se to rozjede a je to lepší a lepší :) Samozřejmě každý člověk, jiný názor :) Já jsem z ní byla nadšená :) Jo, je to takový kříženec :) A ta kombinace se mi líbí :)

      Vymazat
  7. Super recenze, už se nemůžu dočkat, až se do knihy pustím taky :D

    OdpovědětVymazat
  8. Poslední dobou o téhle knize hodně čtu, ale zatím mě nechává zcela chladnou, ale třeba to ještě přijde.. :D

    http://boook-planet.webnode.cz/

    OdpovědětVymazat