čtvrtek 17. prosince 2015

Recenze: Skleněná republika

Autor : Tom Pollock
Série: Mrakodrapový trůn, 2.díl
Počet stran: 352
Nakladatelství: Paseka, 2015
Penin život je samé tajemství - tajemství, která stojí za jejím tříměsíčním zmizením ze školy, tajemství, jak přišla k jizvám na tváři, a hlavně tajemství jejího druhého já v Londýně za zrcadlem. Mladá studentka se snaží zapomenout na Reache, Filiuse i Ostnatou milenku a vrátit se k normálnímu životu, ale když se její dvojče ztratí, nemá na vybranou a musí pátrat na odvrácené straně města. Nalezne tam svět, ve kterém jsou jizvy známkou krásy a zločinci kvůli tvářím zabíjejí…

Křivolaké uličky Londýna opět ožívají, v lampách znovu tančí sodíkové víly a Tom Pollock čtenářům odhaluje další tajemství města na břehu Temže. Hrdinové známí z románu Syn Londýna, prvního dílu série Mrakodrapový trůn, se vracejí v dalším příběhu. Tentokrát však není hlavní hrdinkou Beth, ale její kamarádka Pen.

Pen a Beth na vlastní kůži poznaly magickou část Londýna. Společně zabránily zničení města a vypořádaly se s Králem jeřábů. Pen unesl živý ostnatý drát a za své dobrodružství zaplatila jizvami na tváři. Beth prošla proměnou a stala se samotným srdcem města.

Pen se teď snaží vrátit k normálnímu životu. Musí čelit tlaku ze strany svých spolužáků, lítosti rodičů a vědomí, že už není krásná. Jediná osoba, která ji chápe, je její zrcadlová sestra Parva. Když jednoho dne Parva náhle zmizí, Pen je odhodlaná ji najít. Vydá se za ní do Skleněné republiky, do Londýna za Zrcadlem. Na tomto místě, kde vládne symetrie, jsou jizvy známkou krásy a zločinci kvůli tvářím zabíjejí…

Tom Pollock má zřejmě nevyčerpatelné zdroje fantazie. V prvním díle série nám představil Londýn, ve kterém pobíhají zlí lešenovlci a po kolejích se prohání přízraky železnic. A teď svým čtenářům naservíroval ještě větší lahůdku v podobě Londýna za Zrcadlem. Možná částečně čerpal inspiraci z Alenky v Říši divů, protože Skleněná republika je stejně podivuhodná. Pokud jste znaveni věčnými klišé, tuto knihu jistě uvítáte, protože je jako rajská zahrada. Posouvá hranice žánru a originálními nápady se to v ní jen hemží.

Máme tu svět, ve kterém je vše stvořené z miliónů odrazů zachycených mezi zrcadly. Londýn za Zrcadlem je originální a dokonale propracovaný. Autor si dal záležet a promyslel si každý detail. Politiku, obyvatele i jejich názory. Může směle konkurovat i známým dystopiím. Nebudu prozrazovat příliš mnoho, protože pak je mnohem větší zábava tento svět objevovat. Kromě mnoha napínavých akcí, v knize najdete i romantickou linku. Autor se lehce dotýká i hlubších témat, protože romance to je trochu neobvyklá. Nemáme tu zamilovaný pár, ale dvojici dívek. Romantika je tu přirozená a obě dívky si snadno oblíbíte. Hlavní hrdinka Pen je mimo jiné muslimka a příběh je psaný z jejího pohledu. Ve vyprávění se střídá s Beth. Střídání pohledů čtenáře nerozhodí, vše je sladěné a děj knihy je svižný, se spoustou zvratů.

Třešničkou na dortu je nečekaný závěr, který vás vyvede z míry. Jediná drobná výtka vůči knize je, že na konci zůstane mnoho nevyřešených otázek. Překvapení, zvraty a město, které žije svým vlastním životem, tvoří čtivou a chytlavou kombinaci. Pro milovníky klasické epické fantasy, to možná není to pravé, ale jestli máte chuť na nevšední a dobře napsanou městskou fantasy, zkuste sérii Mrakodrapový trůn.

RECENZE TAKÉ NA: