Recenze: Syn Londýna

Autor: Tom Pollock
Série: Mrakodrapový trůn #2
Žánr: urban fantasy, YA
Počet stran: 300
Nakladatelství: Paseka, 2014

V podzemí Londýna je skryté město plné přízraků a zázraků, kde divocí vlakoduchové uhánějí po kolejích a tanečníci se skleněnou kůží ozařují ulice svými žhnoucími žílami. Právě takové místo objeví při svých toulkách metropolí nad Temží mladá Beth Bradleyová, středoškolačka právě vyhozená ze školy a fatálně zrazená svou nejlepší kamarádkou… A to ještě netuší, že brzy bude muset k záchraně "Jiného Londýna" naverbovat naprosto fantastickou armádu.

Možná se někdy procházíte za svitu lamp prázdnými ulicemi a vůbec netušíte, že nejsou ani zdaleka tak prázdné, jak vypadají. Tom Pollock vás ve svém románu přesvědčí, že Londýn doslova kypí životem. V lampách tančí víly, u telefonních kabelů žijí stožároví pavouci, kteří se živí hlasem a po kolejích se prohánějí vlakoduchové.

Beth Bradleyová je rebelka, dívka, kterou nejčastěji potkáte se sprejem v ruce. Její otec po smrti své ženy trpí depresemi a o okolní svět se nezajímá. Beth tak nejraději tráví svůj čas potulováním se po ulicích a sprejováním graffiti. Po jedné nevydařené noční akci, ji zradí její nejlepší kamarádka. Vypadá to, že Beth teď zůstane úplně sama a bez přátel..Ale pak potkává vlakoducha a Filiuse, podivného kluka s kůží šedivou, jako beton, který ji vtáhne do svého bizarního světa.

Filius je totiž syn samotné Matky ulic, bohyně, která položila samotné základy města a poté se ztratila. Povídá se, že až se názvy ulic přeskupí a budou jimi kráčet kočky se zdviženými ocasy, opět se vrátí. Pokud se projdete Londýnem a zahlédnete kluka, s ostrým kusem zábradlí, který má město doslova pod kůží, může to být jedině on. Filius má udržovat pořádek ve městě. Křehký mír se ale hroutí. Najednou ožívají přízraky železnic a hrozivý nepřítel Reach, Král jeřábů sestavuje armádu. Filius společně s Beth tak musí přesvědčit spoustu podivných stvoření, aby se přidala k nim a bojovala za záchranu města. Kdo z nich nakonec usedne na Mrakodrapový trůn?

Už z popisu je vám určitě jasné, že Syn Londýna je hodně netradiční příběh o Londýně a o tom, jak je samotné město živé a schyluje se v něm k válce mezi jeho součástmi. Autorova fantazie je asi nekonečná a Londýnem tak pobíhají zlí lešenovlci a sochy v parku jsou možná Kamenní kněží, kteří pykají za své hříchy uvěznění v kameni. Originálními nápady se to v knize jen hemží a moc pěkně je v ní zapracovaná myšlenka ničení historických měst novými stavbami. Hlavní padouch, Král jeřábů, totiž představuje pokrok.

,,Přízraky železnic jsou samotná elektřina, její vzpomínky a sny.Mimo dosah kolejí nemohou přežít déle, než pár minut."
,,No, věř synovi bohyně, jehož kostnatý zadek rozkopal přízrak na maděru pět kilometrů od nejbližších kolejí. Tenhle to zvládl! "

Syn Londýna je opravdu svěží, dobře napsaná fantasy, která se liší od všeho, co znáte. Je čtivá, promyšlená a ohromující svět vás určitě pohltí. Střídá se v ní vyprávění z pohledu Beth a Filiuse. Z nich mi byl sympatičtější Filius. Beth je paličatá a před žádnou výzvou necouvne.Nechová se ale opravdově a její reakce nejsou uvěřitelné. Během pár vteřin se šíleně rychle vyrovná s existencí jiného světa a podobných nesrovnalostí bylo více. Obě hlavní postavy byli občas unáhlené a já jsem na ně měla chuť zoufale zakřičet - myslete trochu! Naštěstí je kniha i dost vtipná a tak snáze přehlédnete naivní postavy.

Mezi Beth a Filusem se postupně rodí srdečný přátelský vztah, který přeroste v něco víc..Kniha není ale zamilovaný románek. Je to příběh o válce. Lidé jsou v něm zraněni, lidé v něm umírají. Všechny činy mají své následky, nic nezaručuje šťastný konec a za případné vítězství se platí. Hrdinové z knihy vyjdou z jizvami na těle i na duši a o to více je kniha realističtější. Po jejím přečtení jsem nad ní ještě musela chvilku přemýšlet a za skvělé finále autora opravdu chválím. Jestli chcete zkusit originálnější, temnější městskou fantasy, na co ještě čekáte? Zkuste Syna Londýna. Po jeho přečtení se budete na žárovky, telefonní dráty a cihly dívat úplně jinak.