neděle 19. července 2015

Recenze: Eleanor a Park


Autor: Rainbow Rowell
Série: -
Žánr: YA
Počet stran:335
Nakladatelství: YOLI, 2014
Anotace:
Romance ze školního prostředí, neobvyklá je v tom, že hlavní hrdinka není nejkrásnější holka na škole a její milý není nejúžasnější borec; ona je obyčejná, trochu při těle, on nenápadný kluk s částečně asijskými předky. Jejich zvolna se vyvíjející vztah překvapí je samotné a je líčený tak, že když se poprvé vezmou za ruku, připraví to o dech je i čtenáře.

HODNOCENÍ: ★★★★

Na tuhle knihu jsem se opravdu těšila. Všude jsem na ni četla jen samou chválu, našlo se opravdu jen pár lidí, které dojemný příběh Eleanor a Parka neuchvátil. Byla jsem namlsaná z recenzí a zvědavá, čím mě tahle kniha ohromí.

Příběh je o jedné velké první lásce. Eleanor a Park. Ti dva se potkají v autobuse. Píše se rok 1986 a Eleanor se právě stěhuje se svou početnou rodinou do nového domu. První den v nové škole se jí příliš nedaří, protože mezi své spolužáky nezapadá. Se svou bujnou hřívou zrzavých vlasů, pár kily navíc a se svým směšným oblečením vypadá jako podivínka, a je terčem posměchu. Jediný, kdo se jí nesměje, ale pouze se ji snaží ignorovat, je Park. Chodí oblečený v černém, bez walkmanu nedá ani ránu a nos má zabořený v komiksech. Slituje se nad Eleanor a nechá ji si sednout v autobuse. Uvolní jí své místo a tím všechno začíná..

Není to láska na první pohled, dokonce ani na druhý nebo třetí..Týdny vedle sebe jen mlčky jezdí do školy. Park je ztracený ve svém světě hudby a čte si komiksy. Eleanor se mu dívá přes rameno. A on proto začne otáčet stránky pomaleji..A tak mezi nimi vzklíčí něco naprosto nečekaného..

Nikdy nebude vypadat krásná. Vypadá jako umění a to nemá být krásné, má přimět člověka, aby něco cítil." Takhle vnímá Park svoji první lásku.


Tihle dva se k sobě zdánlivě vůbec nehodí. Park je Korejec, zatímco Eleanor pochází z rozvrácené rodiny a doma zažívá peklo se svým nevlastním otcem. Ani jeden z nich úplně nezapadá mezi své vrstevníky. Autorka tak ukazuje, že láska může spojit i ty nejpodivnější dvojice. A příběh Eleanor a Parka je opravdu jemný a citlivý. Kniha je napsaná čtivě a střídá se v ní vyprávění z pohledu Eleanor a Parka. Autorka na to jde pěkně pomalu, od půjčování komiksů, přes první pohledy, až po vodění za ručičku. Vše je napsané tak uvěřitelně, že by to mohlo potkat každého z nás. Zkrátka je to roztomilá ťuťu ňuňu kniha, která vám přiroste k srdci.

Nebýt pár věcí, označila bych ji jako úžasnou..ALE..Nečekejte žádnou akci. Tempo knihy je opravdu rozvláčné. Jejich postupné sbližování je hezké, ale když dvě stě stran čtete jenom o tom, jak po sobě koukají, začnete se nudit. Už chápu poslední větu anotace- když se poprvé vezmou za ruku, připraví to o dech je i čtenáře. Ano, když se ti dva chytli za ruku, opravdu jsem si oddechla - úlevou, že se konečně něco děje.

Z hlavních postav mi byl mnohem sympatičtější Park. Eleanor si moje sympatie nezískala. Je uzavřená, má komplexy ze své postavy a její sebevědomí je hluboko pod bodem nulou. Je neustále pesimistická a nedokáže uvěřit tomu, že by ji někdo mohl mít rád. Rainbow Rowell se pokusila přiblížit ji čtenářům a udělat z ní obyčejnou dívku, ne silnou hrdinku.. Ovšem mě se zdá, že stvořila bábovku, která před problémy utíká, je se vším smířená a lituje se. Takže mi prosím odpusťte, ale Eleanor nemám ráda.

Dojem mi trochu spravil konec, který nabral rychlý spád. Je ovšem otevřený, takže pozor, jestli v knihách nemáte rádi nedořešené záležitosti. Kniha se mi líbila, je to jednoduchý romantický příběh o úplně obyčejných věcech, ale není to zázrak. Pokud hledáte knížku, která vás možná pohladí na duši, u které si odpočinete a počtete si o jedné nesmělé lásce, je to ta pravá kniha pro vás.

12 komentářů:

  1. Skvelá recenzia :)
    Súhlasím so všetkým, čo si napísala, aj keď by som asi dala trošku nižšie hodnotenie, lebo som pomaly polovicu knihy prespala od nudy. Ale to je len môj názor.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je pravda, že jsem se dlouho rozmýšlela, jestli knize nemám dát jenom tři hvězdičky..Ale abych byla naprosto spravedlivá, tak jsem nakonec dala vyšší hodnocení :) Nebylo to špatné, zklamaná jsem spíš byla kvůli tomu, že jsem si myslela, že to bude bomba :) Podle recenzí to měla být knížka z které si sednu na zadek..

      Vymazat
  2. Skvělá recenze, tahle knížka už mi doma dlouho čeká, až ji přečtu, ale já stále váhám, každopádně po tvé recenzi jí šanci dám!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě jí šanci dej :) Není to zázrak, ani nejlepší kniha, jakou jsem četla, ale rozhodně to je milá knížka, která tě možná chytí za srdce :)

      Vymazat
  3. Pekná recenzia, súhlasím s tebou. Park mi bol tiež sympatickejší :) Milá knižka, len by som zničila ten otvorený koniec. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím s tebou :) Otevřené konce mě rozčilují :) Stačilo by přidat jenom jednu větu, abych se dozvěděla, jak to asi skončilo :)

      Vymazat
  4. Báječná recenze. Eleanor a Park už si chci opravdu dlouho přečíst, ale pořád jsem se k tomu nějak nedostala, navíc sehnat to v knihovně je prakticky nemožné. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) U nás v knihovně byla čekačka na Eleanor a Parka taky hodně dlouhá..Knihy jsem se dočkala asi po 7 měsících :) Ale vyplatilo se to :) Tak ti přeji ať se k ní taky brzy dostaneš :)

      Vymazat
  5. Skvělá recenze, do téhle knihy se také plánuji pustit :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Snad se k ní brzy dostaneš :) Za přečtení určitě stojí :)

      Vymazat
  6. Na knížky od R. Rowell se chystám už delší dobu a asi začnu právě touto :)

    OdpovědětVymazat
  7. jak říkas , cekala jsem ze si sednu na zadek a pro mě strasné zklamání , nudné o ničem , naivní ... doufam ze fangirl se mi bude líbit více kdyz je take tak chválená

    OdpovědětVymazat