Recenze: Eden

mid_eden-eden-xLK-211452Autor: Helen Douglas
Série: Eden #1
Žánr: YA, sci-fi
Počet stran: 256
Nakladatelství: YOLI, 2015
Eden Anfieldová zbožňuje záhady, a když se na škole objeví tajemný nováček Ryan Westland, úplně ji to pohltí. Na první pohled vypadá jako obyčejný kluk, proč potom nezná pizzu? A jak to, že nikdy neslyšel o Hitlerovi? Ze všeho nejvíc ale Eden mate to, že o ni Ryan jeví zájem. Eden pozvolna propadá jeho kouzlu, zároveň ale rozkrývá i jeho tajemství. Zlom nastane jednoho deštivého odpoledne, když klopýtne o zdánlivě obyčejnou knihu v Ryanově pokoji - biografii jeho nejlepšího kamaráda, která je však datovaná o celých padesát let později. Když se svým objevem na Ryana vyrukuje, zjišťuje, že na ni čeká velmi důležitý úkol, a ona právě málem zničila jeho jedinou šanci na úspěch...

Snila někdy vaše romantická dušička o dokonalém klukovi, který by vám při měsíčku ukázal všechna souhvězdí? Pokud je odpověď na předchozí otázku ano, tak popadněte knihu Eden a seznamte se s Ryanem Westlandem.

Ryan je typický neodolatelný hezoun, který učaruje i Eden Anfieldové. Eden je obyčejná šestnáctiletá dívka, která nemá žádné velké plány do budoucnosti a zatím ještě nepotkala toho pravého. Vše se ale změní, když se v jejím životě objeví tajemný Ryan, který je na první pohled jiný. A zdá se, že mu Eden padla do oka, protože ze všech dívek ve škole se zajímá právě o ni. Je na něm ale něco podivného. Nezná pizzu, nemá ani potuchy o tom, co se přihodilo v minulém století a ze všech předmětů má nejraději astronomii.

Ryan se sbližuje s Eden a ta brzy odhalí jeho tajemství, když v jeho pokoji náhodou objeví knihu, kterou napsal její nejlepší kamarád Connor a ta má datum vydání až za padesát let..Eden tak zjišťuje pravdu, že Ryan tu není jen náhodou. Přišel z budoucnosti a spočívá na něm nelehký úkol zachránit svět. A právě Eden mu může pomoci změnit budoucnost lidstva.

V knize se všechno točí okolo jedné nenápadné planetky, která způsobí mnoho radosti i trápení. A pak tu máme cestování časem. Tyto dva nové a neokoukané náměty dávají tušit, že Eden by mohla být zajímavá kniha. Autorka se ovšem obou témat dotkne jen lehce a je znát, že mnohem raději zůstává (doslova) nohama na zemi a pohybuje se na pevné půdě středoškolských vztahů a lásek. Nejvýraznější dějovou linkou je tak klíčící vztah mezi Eden a Ryanem.

Není to špatné, ale jestli čekáte propracovanou sci-fi, budete zklamaní. Podle mě je škoda, že cestování časem je v knize spíše odbyté. Mohla z toho být opravdu dobrá zápletka. Takhle je knížka plná klišé, která určitě už všichni znáte. Jestli ne, zopakujeme si je- krásný nový kluk ve třídě, který něco skrývá..A pak je tu romantika, které je v knize vrchovatě. Od koukání na hvězdy při měsíčku, přes sázení stromku lásky, až po ukázkově klišovitý konec.

A ještě pár slov ke konci. Kdyby autorka knížku ukončila tak o deset stránek dříve, bez poslední kapitoly, bylo by to rozhodně uvěřitelnější a originálnější. I v ději se našlo pár míst, které zaváněly naivitou a neuvěřitelností. Třeba když Eden její šestnáctiletý přítel daruje auto. Takového štědrého sponzora bych taky chtěla mít. Eden působí jako milá a naivní dívka, se sklonem neustále rudnout jako rajče a Ryan je chytrý sympaťák. Dohromady to je příjemný páreček, který ale nijak nevybočuje z řady jiných young adult dvojic.

Kniha je ovšem psaná lehce, jednoduchým a čtivým stylem. Slupnete ji jako malinu, za jedno odpoledne. Eden je výborná oddechovka k vodě u které si příjemně počtete a sem tam se i zasmějete. Pokud jste nenároční a ke spokojenosti vám stačí si jen přečíst hezkou knihu o lásce s happyendem, Eden vás potěší. Nelituji, že jsem si ji přečetla, kniha se mi líbila a vysloužila si u mě tři hvězdičky. Je to zlatý průměr, taková pěkná pohádka o tom, jak zachránit svět.