neděle 14. června 2015

Recenze: Inkarceron


Autor: Catherine Fisher
Série: Inkarceron, 1.díl
Žánr: fantasy
Počet stran: 368
Vydavatel: Knižní klub, 2011
Anotace:
Incarceron - futuristické vězení, uzavřené od pohledu, kde žijí potomci původních vězňů v temném světě, ve světě obsahující rivalitu a barbarství. Sedmnáctiletý Finn denně bojuje o život v Inkarceronu, obrovském vězení, které má vlastní inteligenci a krutě s ní střeží tisíce vězňů. Finn si je díky znamení na ruce jist, že se zde nenarodil jako ostatní, ale přišel Zvenčí.
Claudia je dcerou Správce Inkarceronu a má se vdávat; nenáviděný princ jí byl nastrčen mocichtivou královnou. Panuje totiž navenek středověká Doba - supermoderní svět se zastavil a dobrovolně se zbavil vší techniky v zájmu míru. Claudia i Finn jsou vězni svých světů - jenže vše se změní, když naleznou křišťálový klíč, který jim umožní spolu komunikovat.

HODNOCENÍ: ★★★★★

Z Inkarceronu, futuristického vězení, které je živým organismem s vlastním myšlením, není úniku. Inkarceron je uzavřený svět do kterého noví vězňové přicházejí, aby vedli každodenní boje o život, ale nikdo z něj neodchází. Venku je považován za ráj, ve skutečnosti je pravým peklem. Inkarceron má tisíce očí a vše pod svým dohledem. Je to svět plný rivality a násilí a všichni sní o Útěku, stejně tak i sedmnáctiletý Finn.

Finn Hvězdovid si je jistý, že se uvnitř Vězení nenarodil. Má vzpomínky na hvězdy a oblohu, a trpí podivnými záchvaty, při kterých si vybavuje věci z Venku. Jednoho dne najde tajemný Klíč, který mu může pomoct najít cestu Ven. A tak se společně se svými přáteli vydává na nebezpečnou pouť nekonečným bludištěm chodeb Inkarceronu. Vydávají se po stopách legendárního Sapphiqua, který jako jediný Unikl.

Na cestě je čeká nečekaná pomoc. Druhou kopii Klíče má Claudia, dcera samotného správce Inkarceronu. Claudia žije Venku, ve světě, kde se veškerý vývoj zastavil a lidstvo se rozhodlo vrátit se do časů středověku. Claudia je odhodlaná pomoct Finnovi a najít vchod do Inkarceronu..

Inkarceron je geniální. Ne, vážně se snažím nepřehánět, ale zkrátka musím vzdát hold Catherine Fisher. Autorka má obrovskou fantazii. Povedlo se jí stvořit komplikovaný, jedinečný a zajímavý svět. Děsivé vězení, kde je nutností naučit se přežít a ve kterém se lidé rvou jako psi. Inkarceron se všemi svými hlubinami, kovovými lesy a napůl mechanickými zvířaty, je opravdu originální místo. A tím ještě fantazie autorky ani zdaleka nekončí. Možná vám může trochu připomínat Labyrint, obě knížky mají něco společného, ale jinak si nejsou příliš podobné.

Finna jsem si rychle oblíbila, ovšem ne tak Claudii. Princeznička ráda strká nos, kam nemá a občas na mě působila trochu namyšleně. Hlavní postavy mají talent přimotat se k nebezpečným situacím a tak je akce skoro na každé stránce. Ze začátku v tom může mít čtenář trochu guláš, ale brzy se v tomto světě zorientuje. Je znát, že knížka je psaná především pro mládež. Příběh by šlo určitě ještě vylepšit, ale beru ohled na to, že já už nepatřím mezi tu cílenou věkovou skupinu. Pokud už vám není čtrnáct, nevadí. Neznamená to, že si Inkarceron neužijete.

Pár věcí, které v příběhu trochu drhlo se našlo, ale já jsem se při čtení příjemně bavila. Kniha je místy předvídatelná a jednoduchá, ale rozhodně je napínavá. Tomu přispívá i střídání kapitol z pohledu Finna a Claudie. Navíc, pravdu o Inkarceronu se dozvídáte kousek po kousku, a s každým dalším střípkem informací je příběh ještě lepší a napínavější. Po dočtení je skoro nutnost, mít po ruce další díl, protože samotný konec vyvolá mnoho otázek.

Pokud máte chuť na dobrodružnou napínavou fantasy, která vás překvapí, můžu vám Inkarceron jen doporučit.

20 komentářů:

  1. No ty jo! Knížku vůbec neznám, ale vypadá opravdu zatraceně dobře! Hned si ji píšu na seznam :D Svělá recenze, fakt jsi mě nalákala!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že jsem tě nalákala a o knížce teď ví více lidí :) Četla jsem ji už podruhé a vždy mě bavila, tak snad chytne i tebe :)

      Vymazat
  2. Inkarceron jsem četla a byl pro mě velkým zklamáním, málem jsem ho ani nedočetla. Zajímavé je, že se všem hodně líbil a mně ne. Každopádně jsem ráda, že o něm máš lepší mínění, pěkná recenze :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Každý má jiný vkus, sto lidí, sto chutí :) Škoda, že pro tebe kniha byla zklamáním, ale za mě můžu říct, že Inkarceron mě opravdu bavil :)

      Vymazat
  3. Inkarceron zbožňuji, četla jsem ho už před lety a snad se v nejbližší době dostanu k re-readingu. Akorát by mě zajímalo, jak to vypadá s tím filmem, už když jsem ho četla, jsem slyšela, že by měl být a ono stále nic. :)
    http://hrbitov-meho-ja.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S filmem to uvázlo na mrtvém bodě..Poslední informace jsem našla z roku 2013, kdy psali, že Finna nakonec nebude hrát Taylor Lautner, ale bude casting..A od té doby nic..Škoda, tuhle knihu bych ráda viděla jako film :)

      Vymazat
  4. Dooosť po knižke túžim, len je vypredaná už skoro všade a ťažko sa mi zháňa za dobrú cenu. Vyzerá naozaj skvelo :3
    Pekná recenzia.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ji dneska taky všude hledala. Stále ji ale mají v e-shopu Fantasya a nebo já ji objednala v e-shopu Kosmas.

      Vymazat
    2. A naozaj. Aj na slovenských ju budem musieť nájsť :)

      Vymazat
    3. Určitě se dá ještě koupit na eshopu Fantasya, a nebo půjčit někde v knihovně :)

      Vymazat
  5. Ja som sa do tejto knihy pustila ešte dávnejšie, ale po pár stranách som ju musela odložiť. Neviem prečo, asi som mala zlé obdobie, ale vôbec ma kniha nebavila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mám občas zlé období, kdy jsem na knížky trochu náročnější..Hlavně, když čtu několik knížek po sobě, které mě zklamou..Je pravda, že prvních pár stran je v Inkarceronu trochu zmatených,, chvilku trvá, než se zorientuješ..ale pak už to stojí za to :)

      Vymazat
  6. Knihu znám, ale četla jsem z ní jen prolog, když to Inkanceron četla spolužačka.. bohužel jsem se dál nedostala, protože kamarádku kniha moc nebavila, takže ji brzy vrátila a já už nějak neměla potřebu si ji shánět. Poslední dobou ale narážím na docela dost kladných recenzí, takže se po ní asi pohlídnu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě se po ní poohlédni, snad se ti taky zalíbí :) Je to výborná knížka :)

      Vymazat
  7. Konečně někdo, komu se kniha taky hodně líbila! Jsi můj člověk :D
    Moc krásná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Jsem ráda, že se i tobě knížka líbila :) Už se těším, až se pustím do Saphiqqua :)

      Vymazat
  8. Knihu mám doma a príbeh sa mi páči :-) Nápad so samotným väzením je naozaj výborný a súhlasím, Claudiu som si tiež veľmi neobľúbila, radšej som mala kapitoly z väzenia ako zo sveta vonku - tá politika a intrigy ma veľmi nezaujímali. Pekne napísaná recenzia ;-)

    OdpovědětVymazat
  9. Trošku mě děsí podobnost s young adults typu Maze Runnera, které nijak zvlášť nemusím. Ale pokud je prostředí opravdu natolik zajímavé, možná bych mohl knihu vyzkoušet.

    OdpovědětVymazat
  10. Inkarceron jsem před dávnými časy od někoho dostala a mám pocit, že jsem z něj byla také nadšená. Jen ten začátek byl takový strašně zmatený a trvalo mi dlouho, než jsem pochopila, o co vlastně jde :D
    Teď chudák Inkarceron leží pár let sám samotinký v knihovničce a nikdo si ho nevšímá. Možná si ho zase někdy znovu přečtu :)

    OdpovědětVymazat
  11. Miluju fantasy a tuhle knihu jsem přečetla jedním dechem! Strašně moc se těším, až si ji přečtu znovu! Konec jsem teda vůbec nečekala a přesně TO na knihách miluju :) Skvělá recenze :)

    OdpovědětVymazat