pátek 15. května 2015

Recenze: Miniaturista

Autor: Jessie Burton
Série: -
Žánr: historická, magický realismus
Počet stran: 352
Vydavatel: Knižní klub, 2015
Anotace:
Jednoho podzimního dne roku 1686 klepe na dveře velkolepého domu v nejbohatší části Amsterodamu osmnáctiletá Nella Oortmanová. Přijela z chudé venkovské rodiny, aby se ujala role manželky zámožného kupce Johannese Brandta, avšak místo milujícího manžela ji přivítá jeho odměřená sestra, černý sluha a prostořeká služebná. Když se Johannes později vrátí z cest, věnuje Nelle velice zvláštní svatební dar – skříňkovou repliku jejich domu. Nella si do ní objedná zařízení od tajuplného miniaturisty a od té chvíle se začnou dít prapodivné věci…
Román zachycuje dramatické osudy rodiny Brandtových na pozadí Amsterodamu sedmnáctého století, kdy toto město patřilo k nejbohatším a nejvlivnějším centrům své doby.


HODNOCENÍ: ★★

Osmnáctiletá Nella přichází, jako čerstvá novomanželka staršího bohatého kupce, do Amsterdamu, aby se ujala jejich společné domácnosti. Je plná nadějí a očekávání. Těší se na rodinný život, se vším všudy, co k němu patří. Brzy ji ale čeká velké zklamání. Společnost ve starém domě ji dělají jen služebná a sestra jejího manžela, která se k ní nechová mile. Manžel Johannes se jí nevěnuje a Nella marně čeká, až si jí povšimne. Namísto svého srdce, lásky a pozornosti, ji Johannes daruje zvláštní svatební dar- skříňový domeček, který je překrásnou a dokonalou replikou jejich skutečného domu.

Nella se v novém, nepřívětivém prostředí, od kterého si tolik slibovala, necítí dobře a tak se upíná k tomuto daru. Chce si svůj domeček zařídit a do oka ji padne inzerát, ve kterém své služby nabízí miniaturista. Požádá jej o zhotovení několika předmětů do svého domečku a brzy jí přijdou tajemné zásilky, které obsahují děsivě přesné kopie nábytku v domě a panenky jeho obyvatel. A pak miniatury začnou vyprávět své vlastní příběhy a dějí se podivné věci..

Miniaturistu jsem dočetla už před pár dny a tuto recenzi jsem nechala trochu uležet, ale přesto pořád úplně nevím, co si mám o této knize myslet. Měla jsem vysoké očekávání. Záhadný miniaturista, starý dům obklopený tajemstvím..Anotace slibovala tajemný příběh po kterém mi bude běhat mráz po zádech. Skutečnost je taková, že v knize je jenom lehký náznak nadpřirozena.

Největší potíž je v tom, že autorka se moc nedrží původní linky- miniaturisty a tajemna. Místo toho do příběhu naplácala spoustu jiných témat, jako je neopětovaná láska, rasová nesnášenlivost, postavení a život žen ve městě, obchodování a homosexualita. Nezdá se vám toho na jednu knížku moc? Mrzí mě, že miniaturista, hrál v příběhu jenom vedlejší roli a byl jen v pozadí. Moc ráda bych dostala odpovědi na několik otázek. Třeba kdo vlastně miniaturista je? To jsem se ani po dočtení knihy nedozvěděla. Naopak jsem se zjistila spoustu únavných informací o ceně cukru a o společenských problémech amsterdamské smetánky..

Prvních pár úvodních kapitol je kostrbatých, nic se v nich neděje a tak to pokračuje i v průběhu celé knih. Na původní zápletku autorka nějak zapomněla a raději pokaždé načala něco nového. Konec je otevřený, a vyřeší se jen část nakousnutých problémů. Opravdu jsem očekávala lepší rozuzlení.

Musím ovšem uznat, že Miniaturista je opravdu originální příběh. Je nepředvídatelný, plný skandálních vztahů a intrik. Je vidět, že autorka zná dobu o které píše a v knize nejsou žádné výrazné historické nepřesnosti. Bod k dobru musím dát i za to, že každá z postav má svůj charakter a určitě se nemůže stát, že by vám splývali dohromady. Máme tu chytrou a šikovnou Nellu, její chladnou švagrovou Marin, která se pořád tváří kysele jako šťovík a další pozoruhodné postavy..

 Miniaturista je zajímavá kniha, která nesedne každému. Mě spíše mě zklamala a nejspíš to není ta pravá kniha pro mě. Jestliže se chystáte dát jí šanci a přečíst si ji, zapomeňte na původní anotaci. Miniaturista je především rodinné historické drama a pokud máte tento žánr rádi, možná je to kniha pro vás.

9 komentářů:

  1. Presne aj moj nazor, mna kniha sklamala velmi, recenzovala som ju pred par dnami a tiez obstala s 2 hviezdickami :-)
    (kmkbookworld.blogspot.sk)

    OdpovědětVymazat
  2. Miniaturistu jsem nečetla, ale je pravda, že si hodně lidí stěžovalo, že od ní očekávalo víc. Taky jsem plánovala, že si přečtu, ale vzhledem k tomu kolik knih si chci přečíst a recenzím na tuhle knížku, se do ní asi nepustím.

    OdpovědětVymazat
  3. Priznám sa, že na knižku som už párkrát natrafila aj v kníhkupectve, ale nikdy som nezisťovala, o čom je a ani ma to veľmi nezaujímalo. A ako som si prečítala tvoju recenziu, myslím si, že ani by ma to nebavilo. :D

    OdpovědětVymazat
  4. Kniha mě podle prvního odstavce poměrně zaujala, ale jak jsi článkem pokračovala, přestalo mě to nějak zajímat. Ale jelikož neodmítám nic, ráda bych si Miniaturistu přečetla a posoudila sama, radši nedávám na názory ostatních. Tedy, vezmu je v potaz, ale závěrečný obrázek si udělám sama.
    Jinak se mi moc líbí, že jsi knihu zkritizovala velmi mile a tak nějak... esteticky vyjádřila, že se ti nelíbila.

    Jamie

    http://liscidoupeknih.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  5. Knížku jsem nečetla, ale strašně se mi líbí ta anglická obálka!

    OdpovědětVymazat
  6. Parádní recenze :D Obálka vypadá zajímavě, ale zatím knihu číst nebudu.

    OdpovědětVymazat
  7. Wow, krásná recenze, knížka mě hodně zaujala! :)

    OdpovědětVymazat
  8. Dneska jsem si ji přinesla z knihovny a teda jsem zvědavá, jak sedne mně :-) Skvělá recenze!

    OdpovědětVymazat
  9. obálka vyzerá naozaj zaujímavo, a priznám sa, že takéto knihy nie su zrovna môj šálok kávy, ale aj tak ma láka :)
    niekedy je možno dobré vyjsť zo svojej komfortnej knižnej zóny :D
    7bluedots.wordpress.com

    OdpovědětVymazat