Recenze: Cesta sněžných ptáků

Autor: Robert Lyndon
Série: Vallon, 1.díl
Žánr: historická, dobrodružná
Počet stran:592
Vydavatel: Knižní klub, 2012
Velkolepý, zcela moderně psaný román se odehrává v 11. století a provází čtenáře téměř celým tehdejším světem. Francouzský žoldák přijme od anglického šlechtice nabídku, aby se vydal do Konstantinopole zachránit jeho syna, který je tam držen jako rukojmí. Mladý rytíř bude propuštěn výměnou za šest mimořádných dravých ptáků, bílých sokolů. Ze všeho nejdříve Vallon míří se svými společníky do Norska, pak putuje přes Grónsko a Rusko k svému cíli. Na dlouhé cestě ho provází řada výrazných postav, například sokolník se schopností porozumět divokým zvířatům nebo nebývale vzdělaný student lékařství, který s sebou tajně nese dokumenty, jež mají vést k objevení pátého evangelia. Vynikající dobrodružný příběh je napsaný svižně a s fantazií.

Cesta sněžných ptáků se odehrává v 11.století a přenese vás do doby, kdy Evropa byla ještě plná divokých končin a naši předkové museli každý den bojovat o přežití. Příběh sleduje osud výpravy, která procestuje skoro celý tehdy známý svět, aby našla a odchytila čtyři vzácné bílé sokoli.

Na začátku příběhu se seznamujeme s Frankem Vallonem, ošlehaným válečníkem a s mladičkým Herem, studentem medicíny. Hero cestuje společně se svým učitelem Kosmasem Byzantským, aby doručil anglickému hraběti zprávy o jeho ztraceném synovi, kterého zajali turečtí válečnici. Výměnou za propuštění vězně, turecký emír požaduje nepřiměřeně vysokou částku nebo čtyři nesmírně vzácné bílé sokoli.

Vallona a Hera svede dohromady nelehký úkol, odchytit dva páry sokolů a dopravit je do Konstantinopole. Vydávají se tak na dalekou cestu do severních zemí, kde se tito ptáci vyskytují. Cestují přes válkou zničenou Británii a Orkneje, na Island, do země ledu Grónska, až ke břehům Norska. Čeká je putování přes divokou Rus, splavení Dněpru a než konečně dorazí do Anatolie, narazí na řadu překážek.

,,nedokončená cesta je jako nedopovězený příběh"

Na jejich nebezpečné cestě je doprovází různorodá skupinka přátel. Němý sokolník Wayland a jeho pes, kteří mnohokrát zachrání osud výpravy. K té se přidá i zkušený voják Raul, syn hraběte Richard, a půvabná dívčina Syth, kterou zachrání z močálů.

Na cestě se projeví silné a slabé stránky všech a jen Vallonovo vedení je drží pohromadě. Na jejich hlavu je vypsána odměna a cestu jim ztrpčí krevní msta, krvelační Vikingové, ale i nepředvídatelné nástrahy moře a volné přírody. Může se jim skutečně povést bezpečně dopravit sokoli až do Anatolie a stihnout to včas? A podaří se jim splnit i další cíl výpravy- najít ztracené páté evangelium?

Díky spisovatelskému umění Roberta Lyndona můžete společně s nimi zažít krásu putování přes půl světa a objevování dalekých zemí. Autor vše popisuje barvitě a do detailů. Lyndon je výborný vypravěč, takže vás kniha dříve či později chytí za srdce. Musím říct, že i mě chvilku trvalo, než jsem si příběh a hlavní hrdiny oblíbila. Prvních pár desítek stran je zdlouhavých a chvilku trvá, než se hrdinové vydají na cestu a příběh se rozjede. Ale vyplatí se počkat, protože Cesta sněžných ptáků je úžasný román, plný dobrodružství a napětí.

Je až neskutečné, kolik příhod hlavní hrdiny čeká a jak obdivuhodně a nápaditě se s nimi vypořádají. Společně s poutníky zažijete spoustu bitek, střetů a výzev. Cestují pěšky, na koni nebo na lodi, orientují se podle hvězd a odvahu neztrácí, ani v arktických pustinách Grónska nebo v tváří v tvář lednímu medvědovi.

Každá z postav má odlišný charakter a v průběhu knihy všichni projdou určitým vývojem. Ovšem ne všichni se z výpravy vrátí ve zdraví domů a tak v knize mimo jiné najdete i smrt a popisy bitev, které nemusí sednout každému, protože v nich teče krev. Je znát, že autor ví hodně o historii a celá kniha je tak realistická. Nenašla jsem v ní nic, co by se nehodilo do této doby. Naopak v ní najdete spoustu zajímavých historických detailů. Ocenila jsem i praktickou mapku, díky které můžete sledovat, kam až osud zavedl hlavní hrdiny.

Autor píše čtivě, ale epickým stylem a nevynechává žádný detail. Možná by neuškodilo pár popisů vynechat a knihu zkrátit, hlavně na začátku. Ale to je má jediná připomínka. Cesta sněžných ptáků není kniha, u které nemusíte přemýšlet nebo kterou by jste přečetli za den. Je to rozsáhlý, pečlivě promyšlený a dobře napsaný příběh, který ve vás zanechá dojem. Běžně moc nečtu knihu s historickou tématikou, ale u Cesty sněžných ptáků jsem ráda, že jsem udělala výjimku. Tato kniha je strhující, jedinečná a já ji mohu jen doporučit. Už jenom kvůli tomu, že díky ní procestujete půl světa v pohodlí vašeho domova.