neděle 22. března 2015

Recenze: Krvavá cesta

Autor : Moira Young
Žánr, tagy: YA, dystopie
Počet stran: 344
Vydavatel: CooBoo, 2013
Saba žije u Stříbrného jezera - pustiny zpustošené neustálými písečnými bouřemi - kde se její rodina snaží přežít a neustále naráží na pozůstatky dávno zaniklé civilizace Padlých. Když čtyři tajemní jezdci unesou její milované dvojče Lugha a zabijí jejího otce, Saba se vypraví osvobodit bratra a pomstít otce. Cestou potkává pestrou společnost dobrodruhů, pašeráků a samozřejmě i Jacka, úžasného a nesmírně drzého kluka. Saba během svého putování zjistí, že není slabou a bezbrannou dívkou, ale naopak skvělým bojovníkem, který má schopnost změnit deformovanou společnost zevnitř…

HODNOCENÍ : ★★★★★

Saba žije se svou rodinou u Stříbrného jezera, které pomalu vysychá a mění se, stejně jako zbytek krajiny, v nehostinnou poušť. Všechny je trápí nedostatek jídla, vody a neustálé prašné bouře. Její otec se po smrti matky změnil, uzavřel se do sebe a je zahleděný do hvězd. Ve hvězdách se promítá každá špatná i dobrá věc, jsou v nich napsané osudy všech lidí. Otec hledá řešení problémů na obloze, ovšem bez výsledku. Mají obavy z budoucnosti, ale Saba věří, že to zvládnou. Její bratr, určitě vymyslí řešení a zachrání ji, její sestru Emmi i otce.. Zlatovlasý Lugh, její dvojče, je vším, co Saba není. Jsou jako noc a den. On je ten hodný, úžasný a dokonalý. On je vede a Saba ho jen následuje. Šla by za ním kamkoliv, až na konec světa.

A skutečně to bude muset udělat. Vše se zvrtne po jedné velké prašné bouři. Objeví se čtyři muži na koních a unesou Lugha. Saba je odhodlaná bratra najít a zachránit. A tak se společně s Emmi vydávají na dlouho cestu plnou nebezpečí. Ani jedna z nich netuší, co všechno je potká a co budou muset udělat, aby Lugha našly. Nástrahy v poušti, boje o přežití, noví přátelé a nepřátelé..A možná, že na konci cesty Saba najde nejen bratra, ale i sama sebe.

,,Už jsi někdy slyšela o pravidlu tří?" křičí za běhu.
,,Ne!
"
,,Když někomu třikrát zachráníš život, jeho život pak patří tobě.. Dneska jsi mi zachránila život, takže to je jednou. Ještě dvakrát dvakrát, a jsem celý tvůj."

Krvavá cesta má pověst originální dystopie a protože se mě pořád ještě drží nadšení pro tento žánr, měla jsem velkou radost, že jsem se právě do této knihy mohla pustit. Krvavá cesta je neuvěřitelně rychlá kniha, kterou přečtete na jedno posezení. Vše se odehrává ve svižném tempu a to díky zajímavému stylu autorky. Nezdržuje se dlouhými popisy okolí nebo osob. Věty jsou většinou krátké, stručné. Jestli si myslíte, že to knize škodilo, mýlíte se. Díky tomu je čtivější a mě tento styl naprosto vyhovoval.

Kniha je také nabitá akcí. Pořád se v ní něco děje, takže se určitě nebudete nudit. Můžu vám prozradit, že Saba toho zažije opravdu hodně. Příběh je vymyšlený skvěle, na jedničku. Jediné co mi trochu pokazilo dojem, je samotná hlavní hrdinka Saba. Na ni si totiž musíte zvyknout, Ze začátku mi nepadla do oka, byla závislá na Lughovi a nechovala se pěkně ke své sestře. V průběhu knihy začala věřit sama v sebe. Otrkala se a to jí opravdu prospělo. A nakonec jsem si ji i oblíbila.

Musím zmínit i další dvě postavy, které sice v anotaci nejsou, ale v knize mají své místo. První je Jack, díky kterému v knize najdete i špetku romantiky. Jack mi byl dokonce sympatičtější než Saba, protože je charismatický a vtipný. Tím druhým je DeMalo. V knize se sice jenom mihne a já nechci nic prozrazovat, ale ráda bych se o něm dozvěděla více. Je totiž zatraceně tajemný a něco mi říká, že ještě bude mít svou roli.

Krvavou cestu hodnotím kladně. Vyniká svým ojedinělým příběhem, světem a stylem vyprávění. Líbil se mi i konec, který je sice uzavřený, ale jakoby právě tím koncem začínal nový příběh. První díl je podle mě povedený a já jen doufám, že i další díl si udrží vysoko nastavenou laťku. Krvavou cestu mohu jen doporučit, jestli máte chuť na vzrušující putování dystopickým světem a na knihu, která vás udrží vzhůru až dlouho do noci, vydejte se společně se Sabou na její Krvavou cestu.