pátek 16. ledna 2015

Recenze: Aréna smrti


Autor : Suzanne Collins
Série: Hunger Games, 1.díl
Žánr, tagy: dystopie, young adult
Počet stran:384
Vydavatel: Fragment, 2010
Anotace:
Vítězství znamená slávu a bohatství.Prohra znamená jistou smrt.Hladové hry začínají...Dokázali byste přežít v divočině, když se všichni snaží o to, abyste nespatřili další úsvit?
V troskách země, kdysi známé jako Severní Amerika, se rozkládá Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou a udržuje si jejich poslušnost tím, že je nutí, aby každý rok vysílaly jednoho chlapce a jednu dívku ve věku mezi dvanácti a osmnácti lety jako účastníky Hladových her - boje na život a na smrt živě přenášeného televizí.

HODNOCENÍ: ★★★★★
Severní Amerika už dávno není taková jako dříve, z jejich trosek vznikla nová země Panem s úchvatným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Každý kraj má své zaměření, ale všechny je spojuje bída a hlad. Zatímco v krajích všichni musí tvrdě pracovat, aby udrželi sebe a své rodiny naživu, v hlavním městě Kapitolu lidé žijí v blahobytu a mají všeho dostatek. Jednou se kraje pokusily vzepřít kruté vládě Kapitolu a zaplatili za to obrovskou cenou. Třináctý kraj byl zničen a od té doby se každoročně pořádají Hladové hry, které mají pobavit ty nejvlivnější a ostatním nahnat hrůzu.
A tak jsou každý rok v Den Sklizně  ze všech krajů vylosování dva splátci, chlapec a děvče ve věku dvanáct až osmnáct let. Všech 24 splátců se spolu utká v rozlehlé aréně. Výhrou je přežití a zvítězit může jen jeden. Pro 23 dětí je tak vylosování jejich jména v podstatě rozsudkem smrti. Jejich boj na život a na smrt sleduje celý Panem a v Kapitolu jsou Hladové hry nejočekávanější událostí roku. Kapitolané sázejí na vítěze a svým oblíbencům posílají dary, které jim mají pomoci přežít.

Kniha vypráví příběh Katniss, která žije ve Dvanáctém kraji. Po smrti svého otce je nucena starat se o svou matku a mladší sestru Prim. Aby rodině zajistila přežití, musela se naučit lovit, pytlačit a využít všechny dary přírody, které se jí nabízejí. Jen díky ní její rodina nehladoví.Vše se ale zvrtne, když je v Den sklizně vylosována její sestra Prim, jako splátkyně za Dvanáctý kraj. Katniss neváhá a dobrovolně se přihlásí do Hladových her, aby ochránila svou sestru.A tak společně s Peetou Mellarkem, druhým splátcem za její kraj, vstoupí do arény, ze které může odejít živý jen jeden...

Aréna smrti je prvním dílem trilogie Hunger Games, která má na svědomí obrovský nárůst popularity dystopií.Tato trilogie ukončila čas upírů, vlkodlaků a podobné havěti a odstartovala novou knižní éru  postapokalyptických knih. Suzanne Collins slaví s touto sérií velký úspěch, její knihy si získali srdce mnoha fanoušků.A musím říct, že oprávněně. Autorce se povedlo přijít s novým originálním nápadem, který dokázala skvěle zpracovat a naplno využít jeho potenciál. Navíc má opravdu dar psaní, protože kniha se čte lehce, zaujme vás a udrží vaši pozornost.Celou knihu jsem přečetla jedním dechem.Uchvátila mě a velký podíl na tom mají i propracované hlavní postavy.

Katniss má všechno, co má hlavní hrdinka mít. Bojuje za ty, které miluje, je odvážná a nepotřebuje být neustále někým zachraňována.Je svérázná, není naivní a na svět kouká realisticky. Možná není týmový hráč a je spíše samotářská, ale neváhá ostatním pomoci a ani v aréně neztratí svou lidskost. Rychle jsem se do ní vcítila a byla mi sympatická stejně jako Peeta.

Oceňuji originalitu a zpracování knihy, Katniss jako hlavní hrdinku a dokonce i milostný trojúhelník. Za poslední roky jsem přečetla spoustu YA s milostnými trojúhelníky a nikdy jsem jim příliš nefandila. U této knihy mi ale trojúhelník Katniss, Peeta, Hurikán nevadil. Je pravda, že v tomto díle se s Hurikánem setkáte jen na začátku, ale ten milostný trojúhelník se tam jasně rýsuje a někdy v dalších dílech určitě Hurikán bude mít větší roli.Musím ocenit i rovnováhu krásy a hrůzy, protože v knize najdete obojí. Brutálnější akční scény se mísí s těmi romantičtějšími. Kniha ale není zaláskovanou romancí.V první řadě je o obětavosti a odvaze.

Kniha se mi opravdu velmi líbila a trochu lituji, že jsem jí nedala šanci už dříve, když vyšla.Můžu ji všem jen doporučit.Svou velkou slávu zaslouží.Je to dech beroucí kniha, který vás udrží vzhůru dlouho do noci a dojmy z ní ve vás budou rezonovat ještě dlouho po jejím přečtení..

16 komentářů:

  1. Úžasná recenze, Hunger Games patří mezi mé oblíbené série. Jsem ráda, že si na jejich zrecenzování ještě někdo udělá čas, protože já sama to nedokážu... :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za pochvalu :) Dlouho jsem si na recenzi Hunger Games netroufala, přeci jenom si podle mě tahle kniha zaslouží hodně chvály a já si nebyla jistá, jestli pro ni dokážu napsat dost důstojnou recenzi :) Snad se mi to povedlo :)

      Vymazat
  2. V podstatě souhlasím. Nevím, jestli jsi četla i oba další díly, ale aréna smrti je skutečně podařená. Slušné bylo i filmové zpracování, přestože tam podle mě triumfuje dvojka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Další díly jsem ještě nečetla, ani neviděla jejich filmové zpracování. Nechci se připravit o překvapení a tak si je chci nejprve přečíst a až potom shlédnout filmy :) Ale rozhodně jsem zvědavá, jak se to všechno bude vyvíjet dál :)

      Vymazat
  3. Tohle je zrovna jedna z knih u kterých jsem viděla film, a to mi naprosto stačí. Nevím, někdy do budoucna si ji určitě přečtu, ale zatím mě k tomu nic moc neláká. Vlastně když už jsme u toho, další díl filmu už je taky celkem dlouho venku a já se k němu ne a ne dostat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad jednou dostaneš chuť i na přečtení Hunger Games, protože tahle kniha za to stojí. Musím se přiznat, že s Hunger Games jsem značně pozadu, knihu jsem četla teprve nedávno, i když už je vydaná hezky dlouho..Ale ted vidím, že jsem přicházela o výborný příběh, takže se chystám se co nejdříve vrhnout na další díly i filmy :)

      Vymazat
  4. Já jsem viděla film, ale knihu jsem ještě nečetla. Jsem zvědavá jak se mi budou knížky líbit. Skvělá recenze!! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za pochvalu :) Myslím, že knížka by se ti mohla líbit :) Já jsem čekala jen běžný,tuctový příběh, ale ukázalo se, že Hunge Games se mezi obyčejné příběhy rozhodně zařadit nedají :)

      Vymazat
  5. Nádherná recenze. HG je skvělá série, kterou si nemůžu vynachválit :D. Takže doporučuji moc dlouho neotálet s dalšími díly :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Hodlám se řídit tvojí radou a do dalších dílů se pustím co nejdříve :) Myslím, že jsem o tenhle skvělý příběh přícházela už dost dlouho :) Jsem ráda, že jsem Hunger Games dala šanci :)

      Vymazat
  6. Tohle je jedna z mých nejoblíbenějších knižních sérii. Úplně si vystihla pocity, které z té knížky mám.
    Taky jsem ji nejdřív nedala šanci, ale pak jsem viděla první díl filmu a věděla jsem, že si prostě MUSÍM přečíst knížky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A přesně takový pocit, že si prostě MUSÍM přečíst další knížky, mám teď i já :)

      Vymazat
  7. Také jsem tuto skvělou sérii četla poprvé před měsícem a totálně jsem si ty příběhy zamilovala :-) Opravdu skvěle napsané, vymyšlené. Z filmů jsem viděla pouze první díl, který mi přišel o dost slabší než kniha, doufám, že druhý film bude lepší :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Teď tě mám ještě raději, když vím, že se ti líbí, pro mě je to naprosto nejoblíbenější série, protože mě tak nějak přivedla ke knihám. Musíš si uršitě přečíst i další díly a hlavně zrecenzovat. :)

    OdpovědětVymazat
  9. Hunger games prostě jedou :D Jedna z mých nejoblíbenějších sériích. :) Pěkná recenze! :)

    OdpovědětVymazat
  10. Presne tak !! :) Hunger Games sú najlepšie :) Pekná recenzia. :)

    OdpovědětVymazat