Recenze: Prohnaný

Autor: Kevin Hearne
Originální název: Hounded
Série: Kroniky železného druida, 1.díl
Žánr, tagy: urban fantasy, mytologie
Počet stran: 272
Vydavatel: Laser books, 2012

Atticus O'Sullivan, poslední druid, si poklidně žije v Arizoně, provozuje okultní knihkupectví a ve volném čase na sebe bere zvířecí podobu a vyráží na lov se svým irským vlkodavem. Sousedé a zákazníci ho znají jako pěkného potetovaného jednadvacetiletého Ira - ale ve skutečnosti nemá jednadvacet let, ale jednadvacet století. Nemluvě o tom, že čerpá sílu ze země a nosí meč známý jako Fragarach neboli Odpovídač.
Po tom však touží jeden pořádně naštvaný keltský bůh, který prohání Attika po celá staletí. Nyní ho konečně vystopoval a Atticus bude potřebovat všechnu svoji sílu a k tomu pomoc svůdné bohyně smrti, upířího a vlkodlačího právníka, sexy barmanky a trochu toho starého dobrého irského štěstí, aby se mu podařilo nakopat pár keltských zadků a zachránit si krk.

Ačkoli si o druidech všichni myslí, že už dávno vymřeli, není to pravda. Alespoň jeden z nich se má stále vesele k světu: Atticus O'Sullivan, který vypadá na jednadvacet let, ale je mu ve skutečnosti jednadvacet století.Již několik let si pohodlně žije v městečku Tempe, uprostřed pouště, ve státu Arizona. Vydává se za studenta, vlastní irského vlkodava Oberona a aby se nenudil, provozuje malý okultní krámek.Daří se mu splývat s davem a při pohledu na něj nikoho nenapadne, že by mohl být prastarý druid.Všichni v něm vidí jen zrzavého mladého Ira s potetovanou pravačkou.

Zdání ale klame.Atticus je skutečně poslední z rodu druidů. Prostřednictvím tetování dovede nasávat sílu země, telepaticky mluví se svým psem a má originální náhrdelník s amulety, který ho chrání.Paranoiu nepovažuje za duševní poruchu, ale za dovednost nutnou k přežití. Během svého dlouhého života si totiž stihl nadělat spoustu hrozivých nepřátel.Jeho největším a dlouholetým nepřítelem je irský bůh lásky Aenghus Og, kterému před tisíci lety vzal mocný magický meč Fragarach nebo-li Odpovídač.Aenghus Og je odhodlaný získat meč zpátky a zbavit se otravného druida.Atticus se i s mečem ukryl právě uprotřed arizonské pouště a až do teď se mu úspěšně dařilo vyhýbat se bohům, fae i všem dalším nadpřirozeným bytostem.Teď se ale zdá, že jeho úkryt byl odhalen.Atticus se rozhodne Aneghus Ogovi postavit a ukončit tak dlouhou dobu, kdy se před ním jen skrýval.

Prohnaný je urban fantasy, kde po zemi pobíhají různé verze Bohů, fae a dalších bytostí. A do tohoto světa je čtenář vržen po hlavě, bez podrobnějšího vysvětlení.Hned na prvních stránkách knihy se setkáte s druidem, víláky, elementálem a bohyní..Zkrátka je to pěkný guláš nadpřirozených bytostí.Někoho možná zarazí rychlý rozjezd příběhu a nestačí se rozkoukat, mě to ale nevadilo.

Spojení moderního světa a keltské mytologie je zajímavé a funguje.Autorův styl psaní a děj mě strhl a Prohnaný mě opravdu bavil.Příběh je svižný, strhující, nabitý vtipnými hláškami a plný akce.Možná se Hearneho svět a děj knihy podobá jiným knihám, ale přijde mi, že Prohnaný má v sobě jakousi originalitu.Možná to je postavami, možná to je skvělým Hearneho humorem...Nevím.Zkrátka při čtení se nudit nebudete a zasmějete se nad mnoha výbornými hláškami.

Hlavním postavám také není co vytknout.Jestli čekáte, že Atticus je starý upjatý druid, jste na omylu.Adaptoval se, používá dnešní fráze jako všichni vysoškoláci a nebere si servítky.Protože je kniha psaná z jeho pohledu, objeví se v ní i pár vulgárnějších výrazů, které mi ale nevadily.

"Mám tu večeři pro celou partu, hned, v Mitchellově parku. Vemte si ten náklaďák. Ano, je tu dost pro všechny, věř mi. Tak zatím." Fíha, měl ghúly na rychlém vytáčení. Můj právník je fakt hustej.

Nejvíce se mi líbil vlkodav Oberon, s kterým Atticus díky druidské magii může telepaticky mluvit.Výsledkem jsou vtipné slovní přestřelky o francouzských pudlicích, klobásách a Činchistánovi.Oberon dodává knize šťávu a já jsem si ho vážně oblíbila.

< Během tří dnů tě políbili už tři bohyně. > utrousil Oberon, jakmile odešla, < takže bych řekl, že mi dlužíš tři sta francouzských pudlic.Abychom to měli zhruba vyrovnané. >

Vážně nevím co knize vytknout.Snad jen někoho může zaskočit množství akce a podivná irská jména.Mě se Prohnaný velmi líbil a knihu považuji za skvělý úvod do série Kroniky železného druida.Prohnaný je svižná urban fantasy, kde se malinko prolévá krev , takže to není žádné růžové čtení pro choulostivé...To k tomuto žánru ale patří.Kniha je pojatá s nadhledem a se specifickým humorem.Knihu hodnotím velmi kladně plným počtem hvězdiček a doufám, že další díly Proklatý a Praštěný si minimálně udrží vysokou laťku, kterou si autor nastavil.