Recenze: Past

bd7d0a8c29_86764018_o2Autor: Lauren DeStefano
Originál: Wither
Série: Zahrada nesmrtelnosti #1
české vydání:  Fortuna Libri, 2012

Co kdybyste se dozvěděli, kdy - na den přesně - zemřete?

Díky moderní vědě se každá lidská bytost stává tikající časovanou genetickou bombou. Bezohledné manipulace s genetickými informacemi způsobí, že muži se dožívají pouze dvaceti pěti let a ženy dokonce jen dvaceti. V této bezútěšné době jsou mladé dívky unášeny a nuceny žít v polygamním manželství, aby odvrátily hrozbu, že lidstvo vymře.
Tento osud čeká i šestnáctiletou Rein Elleryovou. Je unesena, aby se stala jednou z vyvolených nevěst a vstupuje do světa bohatství a privilegií. Přestože její manžel Linden k ní chová opravdové city, jediným cílem Rein je útěk - chce najít svého bratra a vrátit se domů. Ale Rein se musí vypořádat s více problémy, než jak znovu získat svobodu. Lindenův excentrický otec je odhodlán najít protilátku na genetický virus, díky kterému mu hrozí ztráta syna, i když to znamená jít přes mrtvoly, aby prověřil své experimenty..

HODNOCENÍ: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Kniha Past vás zaujme už na první pohled svou propracovanou a působivou obálkou.Tmavě modrá barva v kombinaci s růžovou a s modelkou na obálce funguje tak, jak má a přitáhne vaši pozornost.A jestli váš zájem neupoutá obálka, tak anotace určitě.

Jak již anotace napovídá, jedná se o dystopii.Svět, který známe má se světem Rein jen pramálo společného.Vinou lidstva zanikli všechny kontinenty až na Severní Ameriku, která zůstala ušetřena.Navíc bezohledné genetické manipulace s lidskou DNA způsobily, že všichni lidé umírají velmi mladí a lidstvo se tak musí potýkat s dalším důležitým problémem- s rizikem vlastního vyhubení.

Muži se dožívají pouhých 25 let, dívky dokonce jen dvaceti let.Kvůli této záhadné nemoci se celý systém vedení země zhroutil a každý dělá co může, aby přežil alespoň těch pár let, které mu ještě do nevyhnutelného konce zbývají..Od dívek se očekává, že budou již velmi mladé rodit děti, aby zajistily další přežití lidstva a na denním pořádku jsou jejich únosy.Bohatí muži, toužící zajistit pokračování rodové linie unášejí mladé dívky, abych se staly jejich manželkami a stroji na rození dětí.

Tento osud potká i šestnáctiletou Rein, která byla spolu s dalšími dívkami unesena. Má to "štěstí", že byla vybrána jako nová manželka pro bohatého Lindena.Začíná tak žít nový život v přepychovém sídle, kde si má jako v bavlnce, ale nic ji nenahradí to nejdražší- svobodu.Už nikdy nespatří svého bratra ani nic jiného, než pozemek domu, ve kterém žije.Jejím úkolem má být porodit Lindenovi několik dětí, dříve než zemře. Rein se cítí jako v pasti a ve své hlavě spřádá plán na útěk.Brzy se ale ukáže, že všechno v domě není takové, jaké si myslela a že útěk může být i to poslední, co v životě udělá.Postupně odhaluje zrůdnosti, které se v domě dějí..

Na tuto knihu jsem se velmi těšila, jelikož mě velmi upoutala její anotace.Byla jsem zvědavá na svět, kde lidé nežijí déle než pouhé dvě desetiletí.Navíc to byla teprve třetí dystopie, kterou jsem přečetla.I přesto, že s tímto žánrem nemám přílš zkušeností, mohu řict, že Past je úplně jiná než Hunger Games nebo Divergence.Od těchto jiných dystopií se poměrně dost liší.Zatímco v Hunger Games, Divergenci i Deliriu je hlavním tématem válka proti vládě a totalitě, v Pasti se s ničím podobným nesetkáme.Autorka se v Pasti nijak nezmiňuje o vedení země ani o jejím uspořádání.Oproti jiným dystopiím tu také naleznete daleko méně akce, bojů a napětí.V Pasti se totiž hlavní boj odehrává uvnitř, v duších lidí, kteří se musí smířit se svým osudem.Aby jste mohli dostatečně ocenit kvalitu celého příběhu, je nutné se do něj vcítit, být empatičtí a vnímaví, protože jedině tak si opravdu uvědomíte v čem je tato kniha neskutečně originální.Lauren DeStefano je ryze upřímně surová a v knize se věnuje několika tématům, která jsou pro většinu z nás stále tabu.Děti co mají v 15 letech vlastní děti, polygamní manželství, život ve zlaté kleci a velmi realistické popsání všech emocí, které Rein prožívá..To vše činí Past jedinečnou, mrazivě krásnou a pro někoho možná i příliš otřesnou...

Kniha je velmi čtivá a zajímavá.Hlavní postava- Rein je sympatická, hodná a citlivá, zkrátka dobrá hlavní postava.Její spolumanželky Cecily a Jenna už jsou méně sympatické.Linden má být jednou ze záporných postav s čímž souhlasím jen částečně.Linden je sice slizký, ale své manželky se snaží mít opravdu rád a touží po tom, aby i ony měly rádi jeho.Bylo mi jej i líto, protože na to- že neměl ani ponětí co jeho otec dělá, to na konci knihy dostal celé všechno pěkně sežrat.

Ale i takto zajímavá kniha má svá negativa.Rozhodně nenápadnější je chyba ve jméně hlavní hrdinky, která se dle anotace jmenuje Rhine, v knize Rein.To je jedna z věcí, která by se při vydání knihy rozhodně stát neměla..
Dále samotný konec knihy je poměrně rychlý a až příliš jednoduchý.Potíže, které Rein brání hned utéct, na konci zmizí jako mávnutím kouzelného proutku.Konec mi tedy přijde trošku odbytý a stejně tak i samotná tématika- nemoc na kterou se umírá ve 20 letech..Přijde mi, že autorka nevyužila úplný potenciál toho, co sama vytvořila.Děj knihy sice napovídá, že Rein může mít v léčbě nemoci důležitou roli, avšak o virusu samotném a o životě obyčejných lidí jsem se toho dozvěděla jen velmi málo..

Přesto je Past kniha velmi zajímavá a skvěle napsaná.Mám ráda knihy, které jsou emotivní a dokážou ve vás probudit emoce.Takovou knihou Past je a proto ode mě dostává slušné hodnocení :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:.